Novi Slovenski biografski leksikon
ČERMELJ, Lavo (Lavoslav Čermelj; psevdonimi: Šlibarjev Polde, Peter Pavlovič, Forojuliensis, šifre: L. Č., P. P., -o), narodnoobrambni delavec, publicist, fizik (r. 10. 10. 1889, Trst, Italija; u. 26. 1. 1980, Ljubljana). Oče Josip Čermelj, delavec, mati Amalija Čermelj, r. Cotman.
Končal je nemško osnovno šolo in gimnazijo v Trstu. Po maturi 1909 je eno leto študiral pravo v Pragi, nato matematiko in fiziko na Dunaju, kjer je 1914 doktoriral iz fizike, 1915 pa iz matematike. 1911 je bil arhivar in knjižničar društva slovenskih dunajskih študentov Slovenija, 1912 izvoljen za predsednika. Zavzemal se je za oblikovanje podpornih skladov za ublažitev težkega socialnega položaja slovenskih študentov v univerzitetnih središčih, podpore pa bi prejemniki kasneje vrnili. Kot arhivar je 1909–10 deloval v akademskem ferijalnem društvu Balkan v Trstu. Zagovarjal je stališče, naj slovenski študentje ne opravljajo izpita za italijanski učni jezik, ker so možnosti, da bi se zaposlili na italijanskih srednjih šolah, neznatne. Hkrati se je zavzemal za oslabitev izrazito germanskega duha na primorskih, posebej tržaških državnih srednjih šolah. Na 4. shodu narodno radikalne mladine septembra 1912 v Ljubljani je zagovarjal ustanovitev slovenske univerze v Trstu, in ne v Ljubljani. Med prvo svetovno vojno se je opredeljeval za antanto. 1914–18 je poučeval na Zasebni slovenski trgovski šoli v Trstu, 1916–17 je bil tudi nadomestni učitelj na zaposlovalnih tečajih goriške slovenske gimnazije v Trstu. Aprila 1918 je bil imenovan za profesorja na novoustanovljenem oddelku z italijanskimi in slovenskimi vzporednicami za pomorske strojnike na državni obrtni šoli v Trstu, ki pa ga niso odprli. Ker kasnejših italijanskih oblasti oddelek ni zanimal, je prevzel pouk na že obstoječih italijanskih oddelkih obrtne šole. Sredi šolskega leta 1919/20 so ga premestili na slovensko nižjo gimnazijo v Idriji, konec marca 1920 pa proti njemu zaradi politične sumljivosti uvedli disciplinski postopek in ga suspendirali. Po njegovi pritožbi so ukrep preklicali. Službo je zopet nastopil v obrtni šoli v Trstu. Med počitnicami 1921 so proti njemu ponovno uvedli disciplinski postopek in ga za tri leta upokojili. Po pritožbi so mu kazen preklicali, upokojen je bil do začetka maja 1923. Pred komisijo druge instance so mu izrekli samo ukor. Vrnil se je na obrtno šolo, v začetku novega šolskega leta 1923/24 pa je ministrstvo za nacionalno ekonomijo preklicalo potrditev službe na obrtni šoli in ga odpustilo. Nato je do 1929 vodil dvorazredno trgovsko šolo, ki se je razvila iz enoletnega trgovskega tečaja, odprtega v šolskem letu 1922/23 pri Trgovskem izobraževalnem društvu (TID). Tečaj so odprli na Čermeljevo pobudo. Šola ni bila ne dovoljena ne uradno priznana, njena spričevala pa so priznavali v zasebnih in javnih podjetjih. 1925 je TID na Čermeljevo pobudo odprl večerne tečaje za slovenske trgovske vajence. Tečaje je Čermelj vodil do 1929, hkrati pa je 1921, 1922, 1924 in 1926 vodil zadružne tečaje Zadružne zveze Trst. Že 1920 je skupaj z Ivanom Regentom pri predsedniku vlade Francescu Saveriu Nittiju protestiral proti zaprtju slovenskih in hrvaških šol.
1923 je objavil strokovni deli Materija in energija v sodobni fiziki ter Boškovićev nauk o materiji-prostoru-času v luči relativnostne teorije, 1933 pa knjigo Nikola Tesla in razvoj elektrotehnike. Prispevke z znanstveno vsebino je objavljal še v različnih revijah, ob poučevanju je bil dejaven tudi na kulturno-prosvetnem in publicističnem področju. 1919 je sodeloval pri ustanovitvi Višjega kulturnega sveta strokovnih in kulturnih delavskih organizacij ter pri izdajanju revije Njiva. Bil je predsednik odbora delavskega izobraževalnega društva Ljudski oder Trst. Ob napadu arditov na Delavski dom 1919 so ga aretirali v prostorih Ljudskega odra. Zaradi vključitve Ljudskega odra v organizacijsko strukturo socialnodemokratske stranke je julija 1920 iz njegovega odbora izstopil. 1922 je postal predsednik novoustanovljene osrednje zveze prosvetnih društev Političnega društva Edinost v Trstu Prosveta, od 1923 je bil njen tajnik. 1924 je ustanovil tednik Novice, za dnevnik Edinost pa 1924–28 vsak teden napisal poljudnoznanstveni članek. V Edinosti je 1922 zagovarjal uvedbo štetja in računanja po dekadičnem sestavu od števila 20 dalje (dvajsetena itd.), ki so ga na Slovenskem vpeljali v šolskem letu 1921/22. Poudaril je, da je dotedanji slovenski način štetja nastal pod vplivom nemščine. 1926 se je na njegovo mnenje v Edinosti, da se pojav življenja in mišljenja lahko razloži na podlagi naravoslovnih znanosti, odzval goriški teolog Andrej Pavlica. Nasprotoval je podmeni generatio aequivoca in dokazoval neuspešnost poskusov razlage življenja s pomočjo naravoslovja. Take trditve naj bi spodkopavale temelje slovenske moralnosti. Pavlici je Čermelj odgovoril, da je po preizkušnjah zadnjih let moralnost slovenskega naroda nedvomno trdna. V istem času je v jubilejni številki Edinosti (17. januarja 1926) ob petdesetletnici njenega izhajanja pisal o odpravljanju slovenskih in hrvaških srednjih šol po 1918 ter o posledicah Gentilijeve šolske reforme 1923, po kateri so bili v naslednjih letih v Julijski krajini odpravljeni zadnji razredi s poukom v slovenskem in hrvaškem jeziku. Od 1925 je bil dejaven kot odbornik tržaškega veslaškega kluba Sirena in Slovanskega društva za Društvo narodov v Trstu. 1927 je oblikoval izdajateljsko skupino Književna družina Luč pri založbi Tiskarna Edinost v Trstu in jo vodil do 1929. Po ukinitvi slovenskih časopisov in revij so na njegovo pobudo 1929 ustanovili zbirko Biblioteka za pouk in zabavo, ki je vsaj delno nadomestila dotedanje slovenske periodične publikacije. Že v dvajsetih letih 20. stoletja je začel sistematično zbirati dokumentacijo o zatiranju Slovencev in Hrvatov na Primorskem. Gradivo je pošiljal Jugoslovanski matici v Ljubljani, ta pa ga je uporabljala v svojih biltenih in ga posredovala jugoslovanskemu tisku.
1929 se je pred fašistično oblastjo umaknil v Jugoslavijo. V Ljubljani je bil 1930–32 pogodbeni, nato do 1935 stalni profesor na III. realni gimnaziji. Izvolili so ga tudi za predsednika ljubljanske sekcije Jugoslovanskega profesorskega društva. 1933 je bil soustanovitelj prirodoslovne revije Proteus, katere urednik je bil 1940–41 in 1947–69. V tridesetih letih 20. stoletja je objavil več poljudnoznanstvenih in pedagoško-didaktičnih publikacij (učbenikov) o astronomiji in geometriji. 1930 je objavil knjigo Ljudska astronomija, svojo prvo knjigo o astronomiji (v Gorici je izšla istega leta pod naslovom Osolnčje in osvetje, podpisan je bil kot Šlibarjev Polde), ki jo je predelano izdal 1934 kot učbenik z naslovom Kozmografija za višje razrede srednjih šol (do 1971 edini slovenski uradno potrjeni učbenik astronomije). Nadaljeval je z zbiranjem gradiva o razmerah v Julijski krajini in si prizadeval zahodno javnost seznaniti z vprašanjem Slovencev na Primorskem. 1930 je ob prvem tržaškem procesu predsednika Kongresa evropskih narodnosti Josipa Vilfana opozarjal, naj se pri Kongresu in tujih novinarjih zavzame za obtožene slovenske in hrvaške narodnjake, a se ni zgodilo nič. Naslednje leto je pripravil prilogo k Pastirskemu pismu jugoslovanskega episkopata o tamkajšnjih cerkvenih razmerah ter preganjanju Slovencev in Hrvatov, ki so ga marca 1931 brali v katoliških cerkvah. Zbral je tudi gradivo za poročilo o položaju jugoslovanske manjšine v fašistični Italiji, ki sta ga za Kongres evropskih narodnosti 1931 v Ženevi pripravila Vilfan in Engelbert Besednjak. 1935 je postal sodelavec Manjšinskega inštituta v Ljubljani, pri katerem se je posvetil vprašanjem slovenske manjšine pod Italijo in ustvaril temelje za znanstveno preučevanje njenega položaja. Izdal je številne narodnomanjšinske publikacije, mdr. 1936 Life-and-Death Struggle of a national minority : the Jugoslavs in Italy (slovenska izdaja Slovenci in Hrvatje pod Italijo, 1965), ki je imela velik odmev v strokovnih krogih. Na osnovi te knjige ga je britanski Balkan Committee 1937 povabil v London, kjer je skupaj s predsednikom Zveze jugoslovanskih emigrantov iz Julijske krajine Ivanom Marijo Čokom v dvorani angleškega parlamenta poročal o slovanski manjšini pod Italijo. Bil je načelnik publicističnega odseka Zveze in sodelavec njenega glasila Istra. Sredi tridesetih let 20. stoletja je postal član banovinskega odbora Jugoslovanske straže, bil je odbornik emigrantskega društva Tabor in vodil Primorsko akademsko starešinstvo v Ljubljani. Julija 1934 je nastopil na emigrantskem taboru na Grosupljem in zahteval priključitev Julijske krajine k Jugoslaviji. Govor je vzbudil ostre odzive na italijanski strani. V stikih je bil tudi s pripadniki slovenskega ilegalnega protifašističnega boja v Italiji in s 1934 ustanovljenim odborom političnih delavcev, ki so si prizadevali obnoviti splošno narodno gibanje liberalnonarodnjaške smeri v Trstu. 1935 je papeškemu legatu, poljskemu kardinalu Augustu Hlondu, ob evharističnem kongresu v Ljubljani predal memorandum o preganjanju slovenskega in hrvaškega jezika v Julijski krajini. V Ljubljani je pripadal probritansko usmerjeni skupini iz liberalnega miselnega kroga. Na komemoraciji, ki jo je društvo Tabor septembra 1940 v Podutiku pri Ljubljani pripravilo v spomin na žrtve prvega tržaškega procesa, je opozoril, da se po številnih novih aretacijah pripravlja še večji proces v Trstu. Zaradi njegovega govora so bila na zahtevo Italije razpuščena vsa emigrantska društva v Jugoslaviji. V začetku 1941 je v London poslal posebno spomenico o nevzdržnih razmerah na Primorskem, ki so jo Britanci uporabili v protiitalijanski propagandi na radiu BBC.
Po napadu sil osi na Kraljevino Jugoslavijo 1941 je z Dragom Marušičem in Ivom Sancinom sklical primorske emigrante v Ljubljano. Osnovali so prostovoljsko Soško legijo, ki pa ni uspela razviti odpora proti okupatorju. Prispela je do Karlovca, od koder se je Čermelj s prostovoljci vrnil v Ljubljano. Tam so ga Italijani 20. aprila 1941 aretirali in ga julija prepeljali v rimske zapore. Na drugem tržaškem procesu decembra 1941 so ga pod obtožbo, da je netil iredentistično gibanje v Julijski krajini, pri čemer so mislili tudi na knjigo Life-and-Death Struggle of a national minority, obsodili na smrt in ga nato pomilostili ter obsodili na dosmrtno ječo. Kazen je prestajal v Portolongonu na otoku Elba. Po posredovanju mednarodnega Rdečega križa so ga konec januarja 1944 izpustili. Napotil se je v Trst, kjer je med tržaškimi sredinci obnovil svoje narodnoobrambno delovanje. KPS ga je ocenjevala kot nacionalista. Avgusta 1944 je odšel v partizane. Bil je podpredsednik Pokrajinskega narodnoosvobodilnega odbora za Slovensko Primorje, član študijske komisije Slovenskega narodnoosvobodilnega sveta in tajnik komisije za zahodno slovensko mejo. Po končani vojni 1945 je bil član Inštituta za mednarodna vprašanja pri ministrstvu za zunanje zadeve v Beogradu. 1945 je kot strokovni izvedenec sodeloval na konferenci zunanjih ministrov velikih sil v Londonu in 1946 na mirovni konferenci v Parizu. 1947 je postal načelnik oddelka za zahodne meje na Inštitutu za narodnostna vprašanja pri Univerzi v Ljubljani, pozneje pri istem inštitutu pri Izvršnem svetu Ljudske republike Slovenije. Od 1947 do upokojitve 1959 je vodil oddelek za zahodno mejo in bil z Lojzetom Udetom izmenično direktor inštituta (vsako drugo leto). Po vojni ga je nadzirala Uprava državne varnosti, v času njegovega vodenja inštituta so v slovenskem političnem vrhu neutemeljeno sodili, da pod njegovim vplivom v inštitutu vlada ozračje nacionalizma. Napisal je več knjig spominov: Ob tržaškem procesu 1941 (1962), Spomini na moja tržaška leta (1969), Med prvim in drugim tržaškim procesom (1972).
Ob obsežnem obravnavanju položaja primorskih Slovencev v 20. stoletju se je po vojni ukvarjal še z drugimi znanstvenimi in strokovnimi vprašanji. 1948 je objavil delo V svetu atomov, nato dela o matematikih in fizikih Jožefu Stefanu (1950), Juriju Vegi (1954), Josipu Ruđeru Boškoviću (1959) in Nacetu Klemenčiču (1971). Priredil je slovensko izdajo knjige Johna Josepha O’Neilla o življenju in delu Nikole Tesle (1951, 1976) ter napisal knjigi Z raketo v vesolje (1959) in Človek v vesolju (1961). S prispevki o matematikih, fizikih in kemikih je sodeloval pri Slovenskem biografskem leksikonu. Veliko je pisal v slovenskih in jugoslovanskih revijah s področja naravoslovnih ved. 1969 je prevedel in priredil knjigo Pot Zemlja – Luna odprta. Bil je član Jugoslovanskega združenja za mednarodno pravo.
Za poljudnoznanstvene spise je dvakrat (1953 in 1959) prejel Levstikovo nagrado, 1966 nagrado Kidričevega sklada za slovensko izdajo knjige Slovenci in Hrvatje pod Italijo. 1964 so ga izvolili za častnega člana Prirodoslovnega društva Slovenije, 1969 za častnega urednika Proteusater 1974 za častnega člana Društva matematikov, fizikov in astronomov. Prejel je zlato spominsko plaketo Slovenske kulturno-gospodarske zveze v Trstu, 1970 pa red zaslug za narod z zlato zvezdo. V ljubljanskem parku Artura Toscaninija so mu 1999 odkrili kip.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine