Novi Slovenski biografski leksikon
ČEBOKLI, Andrej (Andrè Čebokli, Andrè Čeb.; psevdonim Andrejanov, Andreanov; vzdevek Dreja), pisatelj, pesnik, dramatik, literarni kritik (r. 27. 11. 1893, Kred; u. 17. 10. 1923, Kred). Oče Ivan Čebokli, kmet, mati Terezija Čebokli, r. Kuščar.
Rojen je bil na domačiji »pri Jurecevih« v Kredu pri Kobaridu. Osnovno šolo je obiskoval v Kredu, nato bil v vadnici Šolskega doma v Gorici (1904–05) in na državni pripravnici (1905–06). Od tam je odšel v goriško gimnazijsko malo semenišče. V višji gimnaziji je izstopil iz semenišča in odtlej stanoval zasebno ter se vzdrževal z inštrukcijami. Po maturi 1914 je moral namesto na graško univerzo, kamor se je nameraval vpisati, kot enoletni prostovoljec v vojsko, a je tam ostal celotno obdobje prve svetovne vojne. Vojskovanje na bojiščih soške fronte, v Galiciji in Bukovini ga je zaznamovalo s hudimi duševnimi in telesnimi posledicami (revmatizem). Po koncu vojne 1918 se je leto dni zdravil na domu, jeseni 1919 pa se je po opravljenem filozofsko-pedagoškem uvodnem izpitu vpisal na študij slavistike in romanistike na ljubljanski univerzi (1919–22). Že naslednje šolsko leto je bil nastavljen za suplenta (profesorski kandidat) na ženskem liceju v Ljubljani, kjer je poučeval slovenščino in italijanščino. Kmalu so se pokazali prvi znaki jetike kot posledica težkih vojnih let. Poleti 1923 se je vrnil domov v Kred, da bi se pozdravil, a je kmalu umrl.
1912–14 je v Zori objavil osem pesmi (Bela jadra, In tebe še ni ..., Srečanje, Nočni odmev, Spoznanje, Skoz noč brez neba, Sanje, Ob morju), 1922 še eno (Prolog k »Peklu na zemlji«), štiri pa so se ohranile v zapuščini Janka Šlebingerja, urednika Ljubljanskega zvona, in so bile odkrite ter objavljene šele pred kratkim (Ti nisi gospa, Ob slovesu, Vsak večer, Tihi veterc se zaljubil ...). Njegova poezija, ki sega od igrivih pokrajinskih impresij do ljubezenske, socialne, krajinske in vojne tematike, je značilno ekspresionistična: razumskost, vizionarskost in celo mračna simbolika prevladujejo nad silovitostjo liričnih občutij, čeprav so tudi ta navzoča.
Obsežnejši in pomembnejši je opus Čeboklijeve kratke proze; pod psevdonimom Andrè je 1912 v Domačem prijatelju objavil kratko pripoved V noči, kot Andre(j)anov pa 1913 v Slovencu pripoved Četvorica in 1914 v Ljubljanskem zvonu novelo Podlokarjev Tine. Potem ko med prvo svetovno vojno ni objavil nobenega kratkoproznega besedila, je 1918 v Ilustriranem glasniku objavil kratko pripoved Potujoča duša; 1920–23 v Domu in svetu sedem kratkih zgodb (Velikonočno pismo, Otok živih, Črnček, Otrok gladu, Sonce se smeje nad črnimi rakvami ..., Idijot Marko in oni ..., Pod mrtvimi drevesi); 1920–21 tri v Mladiki (Sanje božičnega večera, Skrivnostni domovi, Ločeni svetovi); 1922 dve v Almanahu katoliškega dijaštva (Mrtve roke, V skrivnostni luči solz); 1921 eno v Koledarju Goriške matice (Smrad). V zapuščini Antona Novačana sta se ohranili še dve drugi (Vnebovpijoča skrivnost in Trije golobčki). V pripovedih razkriva sposobnost subtilnega izražanja človekovega razpoloženja (Sanje božičnega večera, 1920), sočustvovanja s trpečimi v krivični družbi (Črnček, 1921) ter kontrastnega upovedovanja vojne tematike, pri čemer je naturalistična deskripcija človeške bede postavljena v nasprotje s karikaturami malomeščanske družbe (Smrad, 1921, idr.).
Snovno-motivno, izrazno in metaforično je stopal v smeri ekspresionizma, a svojih pogledov in načina pisanja ni izoblikoval.
Poleg nekaj ocen knjig v Domu in svetu in v Času ter disertacije o pesniku Josipu Pagliaruzziju - Krilanu in drame Tragedija nerojenega otroka, ki sta ostali neobjavljeni v rokopisu, ima posebno vrednost Čeboklijev dnevnik s soške (18. junij 1916–9. september 1917) in ruske fronte (10. september 1917–25. marec 1918). V njem se srečamo z notranjostjo mladega slovenskega vojaka, ki ob krutosti vojaškega vsakdana avstrijske vojske (nazadnje je bil celo podporočnik) poetično opisuje občutja o domovini, socialni pravičnosti, bratstvu med narodi, kritiki oblasti, literarnem ustvarjanju, ruski revoluciji itn., zasledimo pa tudi nekaj izbruhov antisemitizma in mizoginije. Še bolj kot verska ga zanimajo socialna, narodnostna, politična, predvsem pa etična vprašanja: iz okoliščin strahotnega zla hrepeni po plemenitih vrednotah humanizma.
Kot avstro-ogrski častnik je prejel medaljo za pogum.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine