Novi Slovenski biografski leksikon
CVEK, Leopold (Leopold Zweck), skladatelj, organist, učitelj (r. 9. 11. 1814, Idrija; u. 2. 9. 1896, Ljubljana). Oče Anton Cvek, učitelj, mati Frančiška Cvek, r. Kogej.
Otroštvo je preživljal v rojstnem kraju, kjer je obiskoval glavno šolo. Ob splošnem izobraževanju se je učil violino, orgle in flavto pri organistu Viktorinu Kobalu, ki mu je 1832 izdal tudi spričevalo o dokončanem študiju teh glasbil. 1836 je na vzorni glavni šoli v Ljubljani opravil šestmesečni tečaj za učitelja. Že leto kasneje je prvič neuspešno opravljal konzistorialni izpit. Opravil ga je v drugem poskusu 1838 z dobrim uspehom.
Poklicno pot je začel kot učiteljski pripravnik v Idriji. 1837–40 je bil zasebni učitelj, organist in cerkovnik v Črnem Vrhu nad Idrijo, 1840 pa sedem mesecev učiteljski pomočnik v Senožečah. Še istega leta je nastopil prvo redno službo v Dolu pri Ljubljani. Tam se je poročil z domačinko Marijo Velepec. V zakonu so se mu rodili trije otroci, in sicer Leopold (1843), Franc (1845) in Marija (1842). 1843 je postal učitelj na Vrhniki, aprila 1849 pa je bil postavljen za učitelja v Cerkljah na Gorenjskem. Po nekaj letih uspešnega delovanja je bil 1854 prestavljen na Brezovico pri Ljubljani, vendar se je še isto leto vrnil v Cerklje. Naslednje leto je iz nepojasnjenih razlogov zaprosil za premestitev in dobil mesto učitelja na Vrhniki. Tam je ostal do 1874, ko je bil premeščen v predmestno šolo pri sv. Petru v Ljubljani. Od upokojitve 1879 je vse do 1892 deloval kot pomožni učitelj in organist v ljubljanski prisilni delavnici. Za uspešno pedagoško delo je v času službovanja v Cerkljah dobil naziv vzorni učitelj (Musterlehrer).
Cvekovo delovanje na področju cerkvene glasbe je bilo zaznamovano z začetki reforme cerkvene glasbe, ki je sredi 19. stoletja zajela tudi slovenske pokrajine. Na eni strani je prispeval k izoblikovanju repertoarja umetne cerkvene zborovske pesmi v slovenskem jeziku, za katerega je večinoma prispeval tako besedila kot glasbo. Pri tem se je zgledoval predvsem po Gregorju Riharju in skladal melodiozne, v duhu sodobne sentimentalne popularne glasbe zasnovane pesmi. Oblikovno in harmonsko so skladbe preproste ter zato izvajalsko tehnično dostopne tudi manj veščim izvajalcem, ki so sestavljali podeželske cerkvene zbore. Skladbe so hitro postale zelo priljubljene in mnoge so ponarodele. Na drugi strani so Cvekove uglasbitve latinskih liturgičnih besedil, ki so zadnji odmev tradicije reprezentativne slovesne cerkvene glasbe poznega 18. stoletja. Tudi tu se je skladatelj predvsem prilagajal izvajalski usposobljenosti slovenskih podeželskih cerkvenih zborov in ustvarjal repertoar porabne cerkvene glasbe.
Ob glasbenem delovanju je slovel tudi kot strog učitelj, ki v pedagoški praksi ni varčeval s palico. Razvil je izvirno metodo za pouk zlogovanja in branja. Vsaka črka je bila narisana na posebno deščico, te pa so se lahko poljubno sestavljale v skupine soglasnikov in samoglasnikov, ki so predstavljale zloge in kasneje besede.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine