Novi Slovenski biografski leksikon
CUSSA, Mihael (Michal Cussa, Michel Cossa, Michaele Chussa, Michaele Kusha, Michail Kusha, Michael Kuscha, Michael Khuscha, Mihael Kussa, Mihael Kuša), kamnosek (r. ?, Lokavec, zaselek Kuši; u. 18. 10. 1699, Ljubljana). Svak Leonard Pacassi, kamnosek.
Znanje si je Cussa verjetno pridobil v Gorici v kamnoseški delavnici družine Pacassi, s katero je ostal povezan tudi kasneje tako poslovno kot družinsko. Bil je svak goriškega kamnoseka Leonarda Pacassija. Te vezi so mu omogočile, da je v devetdesetih letih 17. stoletja, ko je v Ljubljani že deloval kot samostojen kamnosek in sprejemal vedno več naročil pomembnejših naročnikov s Kranjske in celinske Hrvaške, začel sodelovati z beneškim kiparjem Paolom Callalom, kateremu je pripisana večina odličnejših plastik na Cussovih oltarjih.
Med 1687 in 1696 je Cussa v Ljubljani kot najemnik stanoval v šesti hiši na Virantovem vrtu nasproti jezuitskega samostana. Sosednja hiša je bila last kamnoseka Luke Misleja in kasneje kiparja Francesca Robbe. Živel je v isti hiši kot milanski arhitekt Francesco Ferrata, ki bi lahko bil avtor načrtov za njegove arhitektonsko ploskovite oltarne nastavke. V prid ugotavljanju sodelovanja med obema sta dejstvi, da sta bila oba 1694 poročni priči Luke Misleja in da je Cussa Ferrato izbral za enega od izvršiteljev svoje oporoke. Ferrata je tako po Cussovi smrti dokončal in postavil njegove zadnje oltarje na blejskem Otoku, v Škofji Loki in verjetno tudi na Trški Gori.
V kamnoseški delavnici je Cussa zaposloval deset pomočnikov in dva učenca. V zapuščinskem inventarju, nastalem dan po njegovi smrti, 19. oktobra 1699, je bilo med drugim popisano tudi orodje, med katerim najdemo orodje za osem pomočnikov ter dve železni palici in dve kladivi za delo v kamnolomu. Inventar navaja tudi seznam pogodb, ki nam omogoča rekonstrukcijo Cussovega »dokumentiranega« opusa.
Opus Cussove kamnoseške delavnice je v primerjavi z drugimi kamnoseškimi delavnicami v Ljubljani dobro raziskan. Na večini oltarjev, ki so nastali v njegovi delavnici, ni večjega kiparskega okrasja. Večinoma ploskovito oltarno arhitekturo, izklesano predvsem iz črnega lesnobrdskega apnenca, poživlja barvna inkrustacija predvsem v obliki geometričnih rozet na antependijih in v obliki »vetrnic«, nameščenih v segmentnih trikotih in atikah. Pri mnogih vidimo tudi »oltarna krila«, kjer so večkrat izklesane angelske glavice, obdane z organskimi formami. Na segmentnih lokih v večini primerov posedajo angelci skromnejše kakovosti.
Oltar sv. Križa v danes porušeni frančiškanski cerkvi v Ljubljani (1694–95, 1699, ohranjen kot močno predelan veliki oltar sv. Martina v župnijski cerkvi (ž. c.) v Hrenovicah pri Postojni), oltar sv. Antona Padovanskega v Mekinjah pri Kamniku (1695–96) in na prižnici v zagrebški stolnici (1695–99) je dopolnil s kakovostno marmorno plastiko, ki jo zadnje raziskave povezujejo z beneškim kiparjem Paolom Callalom, za katerega je arhivsko dokazano, da je imel neposredne stike z ljubljanskimi in goriškimi kamnoseki.
Da je bila Cussova delavnica ena pomembnejših v Ljubljani, lahko sklepamo tudi iz dejstva, da so pri njem oltarje naročali tedanji cerkveni in posvetni veljaki: zagrebški škof Stjepan Seliščević, zagrebški kanonik Ivan Znika, ljubljanski avguštinci, frančiškani iz Karlovca, vikar Nicolò Radesco iz Ajdovščine, veletrgovec Jakob Schell plemeniti Schellenburg, grofovska družina Gallenberg, Janez Danijel baron Gallenfels in grofica Katarina Elizabeta Auersperg. Upravičeno se je podpisoval taglia pietre (kamnosek) in Universae Carnioliae lapicida et architectus (kamnosek in arhitekt vesoljne Kranjske).
O Cussovem ugledu priča tudi podatek, da je vdova goriškega kamnoseka Leonarda Pacassija zaprosila Cusso, naj dokonča oltar za mavzolej Ferdinanda II. v Gradcu, kar pa je žal tudi njemu preprečila prezgodnja smrt.
Po njegovi smrti sta z delom nadaljevala Francesco Ferrata, izvršitelj oporoke, in Luka Mislej, ki je verjetno prevzel njegovo kamnoseško delavnico in ohranil tudi Cussove poslovne povezave z beneškimi kiparji.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine