Novi Slovenski biografski leksikon
COTIČ, Viktor (psevdonim Čotov), slikar, grafik, ilustrator, scenograf (r. 8. 12. 1885, Trst, Italija; u. 29. 6. 1955, Ljubljana). Oče Josip Cotič, železničar, mati Antonija Cotič, r. Živic.
1903–05 se je šolal na nižji realki v Idriji, 1908–12 je študiral slikarstvo na likovni akademiji na Dunaju, kjer je 1913 opravil tudi izpit za učitelja likovne vzgoje. Po končani akademiji je potoval po severni Italiji. 1915–17 je poučeval risanje na gimnaziji v Zadru, 1918–33 matematiko, opisno geometrijo, prostoročno risanje in lepopis na realni gimnaziji v Mariboru, 1933–50 na realni gimnaziji v Ljubljani.
Pomemben je bil kot organizator in začetnik likovnega življenja v Mariboru po prvi svetovni vojni. 1920 je priredil prvo umetniško razstavo v Mariboru ter bil med ustanovitelji Umetniškega kluba Grohar in njegov prvi predsednik (1920–24). 1932–33 je bil član mariborskega umetniškega kluba Brazda.
Kot slikar in grafik je ustvarjal v tehnikah olja, risbe z ogljem in svinčnikom ter predvsem lesoreza, kasneje pa se je vedno bolj posvečal akvarelu. Njegova dela slogovno sicer izhajajo iz realizma, vendar so v njih vidni močni vplivi impresionizma, secesije in barvnega ekspresionizma. Vsebinsko se osredotočajo na naravo, pokrajino in portret, medtem ko je religiozna motivika redkejša. Med njegovimi bolj znanimi deli je grafična mapa lesorezov s podobami starega Maribora (1923), v kateri je v različnih formatih na realističen način upodobil znane lokacije in zgradbe ter s šrafiranjem ustvarjal prehode med svetlobo in senco. Posebej priznani so bili tudi njegovi portreti, ki odražajo prodorno razumevanje in diskretno karakterizacijo upodobljencev. Poleg štafelajnih slik in grafik je naslikal še freske v grajski kleti mariborskega gradu (del kletne etaže upravnega dvora), ki danes niso več ohranjene, saj od 1940 prostor krasijo freske Mateja Sternena. Pred drugo svetovno vojno je zaradi zdravstvenih težav začel opuščati slikarstvo in se posvečati ribištvu. Objavil je več prispevkov v Ribiču (1949) in Zrcalu naših ribičev (1949).
Z ilustracijo se je začel ukvarjati že v zgodnjih letih, ko je še kot dijak ilustriral Pravljice (1913) za Mohorjevo družbo, za katero je tudi kasneje ilustriral več knjig. Medtem ko so njegove zgodnje ilustracije narejene v secesijskem slogu z ukrivljeno linijo, ploskovitimi idealiziranimi ženskimi figurami, viticami, listjem in spiralami (Pravljice, Za vse leto), se je v kasnejših ilustracijah usmeril v realizem, saj je ilustriral pretežno knjige z naravoslovno poučno vsebino (Iz ribjega sveta, 1951; Morski svet, 1956; Nevšečno sorodstvo, 1955; Vretenčarji, 1961).
Poleg slikarstva se je ukvarjal še z restavriranjem in scenografijo. Kot scenograf je sprva delal v Trstu in od 1919 v Mariboru, kjer je za Dramo in Opero Slovenskega narodnega gledališča pripravil več scenografij (npr. 1919 za Tugomerja, 1924 za Carmen, 1925 za Gorenjskega slavčka).
Njegova dela so večinoma v zasebni lasti, največ del hranita Umetnostna galerija Maribor (UGM) in Narodna galerija v Ljubljani, številna so bila uničena med vojno.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine