Novi Slovenski biografski leksikon
BUTKOVIČ, Peter (psevdonimi Domen, Domen Otilijev, Grušenjka; šifra D. O.), ugankar, pisatelj, prevajalec, urednik, ilustrator (r. 22. 2. 1888, Sovodnje/Savoga d’Isonzo, Italija; u. 27. 2. 1953, Sovodnje/Savoga d’Isonzo, Italija). Oče Andej Butkovič, delavec, mati Karolina Butkovič, r. Belinger. Nečak Drago Butkovič, duhovnik, šolnik.
Osnovno šolo in gimnazijo je obiskoval v Gorici, kjer je nekaj časa tudi stanoval. Njegova sošolca sta bila Joža Lovrenčič in Andrej Budal. Maturiral je 1910. Že pred tem mu je umrl oče, tovarniški delavec. Bogoslovje je študiral v Gorici 1910–13, prvo službo kaplana je dobil v Kamnjah v Vipavski dolini (1914–16), 1916–22 je služboval v Lokovcu in na Lokvah nad Čepovanom, 1922–30 v Zgoniku na Krasu in od 1931 do smrti kot župnik v Sovodnjah, kjer je pokopan. 1943 je v Sovodnjah organiziral ljudsko šolo s petimi razredi.
V gimnaziji je bil organizator literarnega življenja, pobudnik in urednik prepovedanih in neohranjenih dijaških glasil ter njihov pisec; prvič je objavil v časopisu Gorica (1905). V zadnjem razredu gimnazije je ustanovil literarni krožek za učiteljiščnice, v semenišču pa 1910 dijaški časopis Alfa. V tem času je bil tajnik bogoslovne Akademije sv. Karola. 1924 je bil med člani razširjenega odbora goriške Mohorjeve družbe, 1927–29 pa je urejal goriški »verski listič za otroke« Jaselce.
Objavil je štirideset pesmi z versko, vojno in pokrajinsko motiviko. Težišče njegovega leposlovnega delovanja je bilo v kratki pripovedni prozi, nastalo je ok. trideset črtic. 1908–13 je objavljal v ljubljanskih katoliških dijaških časopisih Mentor in Zora, v Domu in svetu in v goriškem Novem času. Ponovno je stopil na literarno prizorišče po prvi svetovni vojni, ko je pisal za goriške katoliške prosvetne časopise Goriška straža, Mladika, Rast in Naš čolnič, zlasti med 1924–26.
Butkovičeve črtice zaznamujeta dva avtobiografska travmatična temelja: zelo močna navezanost na mater in odločitev za duhovniški poklic. V materinskih črticah je opazen motiv oblastne ali indiferentne matere in motiv smrti, ki poseže v razmerje mati – sin: sinček umre na grobu svoje matere, mati umre na poštnem vozu, vračajoča se s pogreba sina študenta. Glavna oseba je najpogosteje duhovnik. Prvoosebne pripovedi z motivom razbite družine morda vsebujejo avtobiografske prvine, motiv matere navezuje na božjo mater.
Dve daljši črtici imata zgodovinsko snov. Biblična Spokornik (Dom in svet, 1911) izhaja iz vprašanja, ali je dovoljeno ubijati v samoobrambi oz. ali je dovoljen pravični upor, Izza reformacije(Mentor, 1909/10) pa govori o semeniščniku, ki postane spremljevalec Primoža Trubarja, vendar ga ljubezen do staroverskih staršev in neprimerno obnašanje novih tovarišev odvrneta od protestantizma.
Vprašanje vere prežema domala vse Butkovičeve črtice, v glavnem v obliki samospraševanja, ali je vera duhovnika dovolj močna za odpoved posvetnim nagnjenjem, in odgovora, da ljubezen do boga ne izključuje drugih ljubezni, zlasti ne ljubezni do matere. Dileme med materinsko ljubeznijo, ki vodi sina v duhovniški poklic, in erotično ljubeznijo se je dotaknil v črtici Njegova povest (Zora, 1909/10).
Kmečke črtice prežema pokrajinska tipika Krasa. Idila Ob akacijah (Mir, 1909) govori o ljubezni revnega fanta in gruntarske hčere ter ima edina srečen zaključek. Vzporedno se dogaja spopad med liberalnim županom in župnikom, ki se konča z županovim kesanjem, potem ko se je sin popolnoma spridil. V povesti O treh kmetijah (Novi čas, 1913) je bogati župan in krčmar negativna oseba, na nasprotni strani pa so revni in pošteni vaščani z župnikom na čelu.
Dve črtici sta na temo literarnega ustvarjanja. Majev spomin (Mentor, 1910/11) je kratek program katoliške literature, ki naj motive črpa iz svetega pisma. Brez katoliške nazorske osnove bi bil maj samo simbol pomladi, tako pa asociira tudi na kraljico majnika, božjo mater Marijo. Črtica Vstvarjanje (Zora, 1911/12) na komičen način govori o neskladju med avtorsko intenco in uredniško politiko.
V izrazu so Butkovičeve črtice ambiciozno modernistično fragmentarne in razčustvovane, v sporočilu pa tendenčne, npr. kadar se junak, ki niha med svetom in domom, nazadnje odloči za dom ali kadar se življenje brezverca izteče žalostno, usoda njegovega vrstnika, ki sledi božjemu klicu, pa srečno. Oblikovno včasih spominjajo na Leo Fatur, včasih na Ksaverja Meška. Hitra preklapljanja med časom glavnega dogajanja in spominskimi retrospektivami so šibka, včasih je celo težko razbrati, kateri osebi pripada replika v dialogu. Kot priložnostni pisatelj je dogajanje rad umeščal v čas praznikov in objavljal v velikonočni ali božični prilogi časopisov.
Butkovič je prevajal iz angleščine, nemščine in italijanščine, pa tudi iz češčine, francoščine, finščine, grščine, nizozemščine, poljščine, ruščine, španščine in švedščine. V knjižni obliki so izšli prevodi oz. priredbe angleškega romana neznanega avtorja Ljubezen in sovraštvo (Gorica, 1931) ter med drugo svetovno vojno v zbirki Slovenčeva knjižnica roman Hrast Marije Rodziewiczówne (Ljubljana, 1943; skupaj s Tinetom Debeljakom) ter noveli Andrea Delfin in Steklar iz Murana Paula Heyseja (Ljubljana, 1944), v podlistkih pa še dela Selme Lagerlöf (Družina, 1929), Sigrid Undset (Družina, 1929), Władisława S. Reymonta (Naš čolnič, 1929), Leva N. Tolstoja (Družina, 1929), Henryja Bordeauxa (Koledar goriške Mohorjeve družbe za leto 1931).
Za reviji Mentor in Dom in svet je sestavil serijo literarnozgodovinskih utrinkov o Simonu Gregorčiču, v reviji Čas (1914) pa objavil del korespondence Janeza Bleiweisa. S secesijskimi ilustracijami in vinjetami v revijah (Naš čolnič) in almanahih (Goriška pratika) se uvršča med knjižne ilustratorje in opremljevalce.
Najbolj je poznan kot oče slovenskega ugankarstva. V zgodovino enigmatike na Slovenskem se je 1922 zapisal s prvimi objavljenimi rebusi (»podobnicami«) in kriptogrami (»skrivalicami«), še posebej pa 1924 s prvo križanko (»križanico«), objavljeno v Mladiki, ko je z dodatkom slikovnosti nadgradil domačo tradicijo ugank v verzih. V Mladiki, Mladosti, Našem čolniču in Jaselcah je urejal nagradne (včasih pretežke) ugankarske rubrike ter z ugankami polnil koledarje in pratike. 1931 je za knjigo Mohorjeve družbe Trdi orehi zbral 386 ljudskih ugank (bistroumne misli, zagonetna vprašanja, logične, igrive uganke; logogrifi, šarade, palindromi). Velja za ugankarskega teoretika (O zastavljanju ugank, Mladika, 1925); za slovensko ugankarsko terminologijo (»zagoneten napis«, »prekotnična uganka«, »spremenitev«, »črkovnica«, »preštevalnica«) se je trudil z jezikoslovno pomočjo Antona Breznika.
Po njem se imenujejo osnovna šola (pred njo stoji njegovo marmornato poprsje kiparja Negovana Nemca) in ulica v Sovodnjah, ugankarsko društvo v Trebnjem, po psevdonimu Domen pa časopisa Ugankarski domenek (1987–93) in Ugankarjev domenek (1993–) ter ugankarska zbirka Domenek (1990–98). Na mestu njegove rojstne hiše stoji knjižnica, v kateri je urejen spominski kotiček, posvečen Butkoviču.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine