Novi Slovenski biografski leksikon
BUCIK, Avgust Andrej (August/Agostino Bucig/Bučik), slikar (r. 22. 8. 1887, Trst, Italija; u. 30. 6. 1951, Trst, Italija). Oče Matija Bucik, uradnik, mati Ana Bucik, r. Jug.
Rodil se je kot sedemnajsti otrok nekdanjega veleposestnika iz Avč, ki je bil primoran posestvo prodati in se pred 1886 odseliti v Trst; 1894 se je družina preselila v Gorico. 1899 je Bucik zaključil prvi letnik višje gimnazije v Gorici, 1907 pa slovensko vzporednico višje realke v Gorici in se nato vpisal na Tehnično visoko šolo na Dunaju, vendar si je kmalu premislil in se odločil za študij slikarstva na zasebni umetniški šoli. 1913 se je vpisal v splošno slikarsko šolo na Akademiji za likovno umetnost na Dunaju, a je opravil le dva semestra. 1915 je bil vpoklican v avstro-ogrsko vojsko in bil zastavonoša 12. rezervnega strelskega polka; v začetku 1916 je bil zajet na ruski fronti in odpeljan v vojno ujetništvo. Tri leta je preživel v Moskvi pri ruskem plemiču, podporniku umetnikov, pri katerem je spoznal številne umetnike. Veliko je portretiral in tudi potoval po Rusiji. 1918 je preživel na Kitajskem, naslednje leto se je prek Singapurja, Indije in Egipta vrnil v Trst. V šolskem letu 1919/20 je bil zaposlen kot profesor prostoročnega risanja na višji realki v Idriji. Neugodne domače razmere in odklonilna kritika so ga kmalu spet pognale v tujino: 1925 je odpotoval v Prago, Zadar in na Rab, naslednje leto v Gradec, na Dunaj in Lošinj. Iz pisem prijatelju Saši Šantlu vemo, da je imel v omenjenih krajih veliko naročil. Med potjo se je večkrat ustavil v Ljubljani. 1927–32 je bil v afriških mestih Alžir in Casablanca, 1932–34 v Franciji, Belgiji in Španiji. Nato se je vrnil v Ljubljano in Maribor ter se do 1940 večkrat mudil na Dunaju, v Trstu, Vidmu, Vipavi, na Lošinju in v Veroni; povsod je veliko portretiral. Vojna leta je preživel kot begunec v kraju San Lazzaro pri Paviji, atelje pa je imel v Milanu. Po koncu druge svetovne vojne je pod zavezniško vojaško upravo poučeval risanje na slovenski srednji šoli v Gorici, nato se je preselil v Trst, od koder je večkrat zahajal v Istro in okolico Portoroža.
Za umetniško ustvarjanje se je začel zanimati že kot otrok. Prvo izobrazbo je dobil od profesorja risanja Antona Gvajca na goriški realki, pozneje je razvil slikarski talent na dunajski akademiji pod mentorstvom portretista in krajinarja Rudolfa Bacherja. Vseskozi se je ukvarjal s portretnim slikarstvom, ki mu je bil glavni vir zaslužka. Portretiral je večinoma predstavnike premožnejšega slovenskega in tujega meščanstva. Bil je izredno plodovit, njegov portretni opus je pred drugo svetovno vojno štel okoli devetsto del v različnih tehnikah. Ker je bil album s fotografskimi posnetki njegovih portretov uničen ob bombardiranju njegovega milanskega ateljeja, je Bucikovo likovno ustvarjanje težko celovito in objektivno ovrednotiti. Kritiki so njegove portrete ocenjevali različno: nekateri so poudarjali slikarjevo nadarjenost in dovršenost njegovih del, drugi pa so menili, da so preveč sladkobna. Kot portretist je vseskozi ostal zvest salonskemu realizmu. V sočasni periodiki je bilo objavljenih tudi nekaj njegovih avtoportretov in njegova karikatura, ki jo je narisal prijatelj Lojze Špacapan. Ob portretiranju se je ukvarjal s krajinskim slikarstvom v različnih tehnikah. V zgodnjih delih je viden vpliv impresionizma, v slikarjevih poznih letih pa so navdušen odziv zbudile kritike njegove monotipije z motivi istrske pokrajine. V času med obema vojnama se je veliko ukvarjal s knjižno ilustracijo in opremo; izkazal se je kot izvrsten risar, ki je obvladal modeliranje in senčenje likov, v ilustracije pa je vključeval bogato antikizirajočo in secesijsko ornamentiko. Risal je tudi priložnostne razglednice, exlibrise in karikature. V sezonah 1923/24 in 1924/25 je kot scenograf sodeloval pri uprizoritvi Veronike Deseniške Otona Župančiča, Notredamskega zvonarja Franza Schmidta in pri plesnem večeru Lidije Wisiakove v Drami in Operi SNG Ljubljana. Priložnostno je ustvaril nekaj sakralnih del, npr. oltarno sliko sv. Martina v cerkvi Sv. Martina v Avčah pri Kanalu ob Soči (1920). Bucik je sebe razumel kot konservativnega umetnika: zavračal je moderne likovne struje, cenil stare mojstre in zbiral starejša dela. Del njegove osebne zbirke so bili tudi umetnoobrtni predmeti vzhodnih idr. tujih kultur.
Čeprav ni rad razstavljal in je veliko časa preživel v tujini, se je doma udeležil več skupinskih razstav: prve umetniške razstave v Jakopičevem paviljonu v Ljubljani 1909, prve razstave slovenskih likovnih umetnikov v stanovanju in odvetniški pisarni Antona Dermote v Gorici 1912, štirinajste razstave v Jakopičevem paviljonu 1917, kulturne razstave Julijske krajine 1930 v paviljonu Cvjete Zuzorić v Beogradu in tematske razstave Otrok v sliki in plastiki 1938 v Jakopičevem paviljonu. Samostojno je razstavljal le 1923 s kiparjem Lojzetom Dolinarjem v Jakopičevem paviljonu v Ljubljani in 1951 v Galeriji Scorpione v Trstu.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine