Brecelj Anton, politik, publicist, zdravnik, r. 9. jun. 1875
v Žapužah pri Šturjah v Vipavski dolini. Oče Franc (op. ur.: Matija) je bil majhen posestnik in krojač, mati Terezija Slejko. Osn. š. je
obiskoval v Šturjah, gimn. v Lj. Po maturi 1895 je stopil v gor. semen.; čez nekaj
mesecev je izstopil ter se nato vpisal na medicinsko fakulteto v Gradcu.
Promoviral je 1901; nato je delal kot asistent na kliniki v Gradcu. L. 1903 je
prišel v Gor., kjer je bil sprva zasebni zdravnik, potem primarij bolnišnice
usmiljenih bratov. V Gor. je ostal tudi med boji ob Soči do it. zasedbe v avgustu
1916. V mesto se je vrnil, ko so ga it. čete po kobariškem zlomu zapustile. Ob
prevratu je bil imenovan za poverjenika za zdravstvo v Narodni vladi za Slovenijo.
Dne 4. nov. 1918 je šel v Lj., povedal, da tega imenovanja ne sprejme, ker želi
ostati v Gor., in se 6. nov. vrnil v Gor. (Slovenci v desetletju 1918–1928, 437).
Leta 1920 se je moral preseliti v Lj. in je bil imenovan za voditelja invalidskega
oddelka pri poverjeništvu za socialno skrbstvo, kar je ostal do 1922, ko je
izstopil iz državne službe. Potem je bil zasebni zdravnik za otroške in notranje
bolezni do smrti 22. sept. 1943. V gimnazijskih letih ga je »zajeto gibanje, ki se
je začelo s prvim katoliškim shodom v Ljubljani« (M 1937, 14). Po lastni izjavi (M
1937, 14) je kot višjegimnazijec sodeloval v dijaški prilogi Mahničevega Rimskega
katolika. Prispevki dijakov v tej prilogi niso podpisani z imeni. Brecljev utegne
biti članek Kako se dokaže duhovnost in neumrljivost človeške
duše? (RK V 1893 dijaška priloga 42–45). Kot avtor je naveden
»Šestošolec«; B. je bil tisto leto v šesti šoli. Sam pravi večkrat (M 1931 94;
1937 14), da se je takrat veliko ukvarjal s filozofijo. Dr. Mahniča in njegovo
delo je cenil; odločno pa je odklanjal njegovo kritiko Gregorčičevih pesmi, in to
v predavanju, ki ga je imel kot osmošolec v Lj., ter kot bogoslovec v ustnem
razgovoru z dr. Mahničem (M 1937, 14). O Gregorčiču je pozneje napisal nekaj
osebnih reminiscenc (Goriški slavček, M. 1937, 13–18) in
proti dr. Tumi je branil neomadeževanost njegovega spomina (Pesnik Simon Gregorčič v dr. Tumovi luči (Dejanje II, 1939, 242–249). Kot
medicinec se je seznanil z dr. J. Ev. Krekom, s katerim ga je potem do smrti
vezalo trdno prijateljstvo. Udeleževal se je javnega življenja med visokošolci.
Najprej je bil član akad. društva Triglav. Leta 1898 je izstopil in z nekaterimi
drugimi ustanovil za slov. delavce in visokošolce v Gradcu kat. izobraževalno
društvo Naprej. A že spomladi 1901 so to društvo zavzeli liberalni akademiki in
izgnali iz njega kat. misleče delavce in dijake. Zato so kat. akademiki 6. junija
1901 ustanovili svoje društvo Zarja (Erjavec, 123). Na shodu slov. kat.
visokošolcev 1898 je B. obširno govoril o organizaciji in enotnem delovanju za
narod. Izjavil je: »Jaz sem prepričan, da je katoliška vera našemu narodu v
največjo srečo.« (Aleš Ušeničnik: Po shodu slovenskih
visokošolcev. KO 1898, 345–353). Na drugem sestanku krščanskih akademikov 13.
sept. 1899 je B. predaval o alkoholizmu z ozirom na socialno vprašanje (A.
Ušeničnik: Drugi sestanek krščansko mislečega akademiškega dijaštva. KO 1899,
378–379). B. je sodeloval pri glasilu kat. dijaštva Zora. L. 1898 je prispeval več
obširnih člankov pod skupnim naslovom To in ono. Tu je
pisal o »novi struji« (mislil je moderno, novo strujo v literaturi, ne poznejše
politične nove struje na Goriškem), o omikanosti, o katoliški veri. Naslednje leto
je objavil dva članka: Naša bodočnost in Pismo o ljubezni med moškim in žensko. V Zori se je podpisoval kot Bogdan
Kazak. Istočasno je bil stalen sodelavec revije Katoliški obzornik. V letih
1897–1899 je priobčil v obliki razgovora med zdravnikom Vinkom in profesorjem
Božidarjem nad 180 strani obsegajočo znanstveno-kritično študijo Darvinizem. 1900 je objavil medicinsko sociologično študijo Jetika (str. 319–330), 1901 pa v oddelku Apologetične misli
članek Vera in nravnost – pradediščina človeštva (242–257).
Prispeval je tudi krajše notice. Podpisoval se je s kraticama A. B. Po doktoratu
je to sodelovanje prenehalo. V Gor. se je kot Krekov učenec takoj vključil v
socialno, prosvetno in narodno-politično delo. Dne 11. marca 1906 je na skupnem
občnem zboru slov. kat. delavskega društva in ženskega društva Skalnica govoril o
delavskih stanovanjih. Izvajal je, da so slaba stanovanja kriva mnogih bolezni.
Zato naj se v Gor. ustanovi stavbinsko društvo, ki naj gradi delavcem zdrava
stanovanja (Primorski list, 22. marca 1906). V naslednji številki Prim. lista (29.
marca 1906) je objavil prvi poziv za ustanovitev društva Lasten
dom. Društvo je potem v predmestju Livada zgradilo vrsto preprostih
enodružinskih hiš z vrtom, ki so postale last delavcev. Udeleževal se je tudi
prosvetnega dela. Hodil je na deželo predavat. Leta 1907 so v Gorici ustanovili
goriško Krščansko-socialno zvezo, to je zvezo prosvetnih društev. B. je postal
predsednik te zveze. Javno delo ga je potegnilo v politiko. Na Goriškem je tista
leta zorel razkol. Dotedanji voditelj Anton Gregorčič, ki je na šolskem in
gospodarskem področju dosegel velike uspehe, je bil mladim preveč oblasten,
konservativen in premalo načelen. Skupina mlajših izobražencev laikov (B.,
odvetnik Fran Pavletič, prof. Karel Capuder, časnikar Franc Kremžar) in duhovnikov
(Jože Abram, Josip Ličan, Ivan Rejec, Josip Srebrnič, Ciril M. Vuga) je počasi
prehajala v opozicijo proti A. Gregorčiču. Ta Skupina je dobila ime »nova struja«.
Leta 1908 so na pobudo J. Srebrniča ustanovili Katoliško tiskovno društvo (KTD),
ki je omogočilo izdajanje tednika Novi čas. Ta je izhajal od 29. dec. 1909 do 24.
jul. 1915, torej še dva meseca po začetku bojev na soški fronti. Takrat je bil
edini Slov. list v Gorici. Nesoglasje med A. Gregorčičem in novo strujo je ob
volitvah v deželni zbor v jul. 1913 pripeljalo do jasnega razkola. Pri teh
volitvah je kandidiral tudi B., a ni bil izvoljen. Zadnje leto vojne je B. z
novostrujarji pomagal pri obnovi Goriške zveze gospodarskih zadrug in društev. V
sept. 1918 so ustanovili tednik Goriška straža (prva štev. je izšla 19. sept.). B.
je aktivno sodeloval pri ustanovitvi Narodnega sveta za Goriško. Leta 1918 je B.
izdal svojo prvo knjigo Jetiki boj, ki je izšla v Lj. V
predgovoru, katerega je napisal v Ajdovščini, pravi, da je o jetiki kot družabni
bolezni že nekoliko pisal in predaval po raznih krajih Goriške. 24. maja 1917 pa
je bil v Vipavi sestanek županov, duhovnikov in učiteljev. Na dnevnem redu je bil
razgovor o vladnem načrtu glede oskrbovalnice za bolne na pljučih. B. je tam
poročal o tej ljudski bolezni in sprejel nalogo za sestavo poljudne knjige o
jetiki. V knjigi omenja tudi, da mu je J. Ev. Krek kot mlademu medicincu
priporočal ljudsko higieno, ljudsko zdravstvo, ki je osnova »za gmotno in duševno
povzdigo bednega ljudstva« (str. 47). Ko si je po vojni uredil življenje v Lj., je
stopil med sodelavce Mladike, ki se je bila 1923 preselila iz Gorice na Prevalje.
V M je v letih 1923–1925 objavil devet krajših poljudnih zdravstvenih razprav,
katerim je 1938 dodal še eno (Ob četrtem zobljenju). Ob
smrti starega gor. politika Antona Gregorčiča (1925) se ga je spomnil z nekaterimi
toplo pisanimi vrstami (V spomin dr. Antonu Gregorčiču, M
1925, 350–351). V isti reviji je od 1931 do 1936 objavil okoli štirideset daljših
prispevkov o svojih zdravniških doživljajih z mnogimi avtobiografskimi podatki.
Nekaj teh je izdala GMD v knjigi Zdrav kolikor hočeš
(Zdravnikovi spomini, 1938, str. 120). Leta 1925 je Družba sv. Mohorja na
Prevaljah izdala njegovo knjigo Čuda in tajne življenja
(Splošno življenjeslovje ali biologija, str. 160). V tej knjigi obravnava
telo, dušeslovje, dedovanje, bolezni, staranje, umiranje, nesmrtnost, vse na
katoliški verski podlagi. V predgovoru, ki je bil napisan na svečnico 1925, pravi,
da ga je J. Ev. Krek že več let pred vojno nagovarjal, naj napiše knjigo o
človeku. Četrta in zadnja njegova knjiga Ob viru življenja
(Spolne zadeve v preglednih obrisih. Družba sv. Mohorja v Celju, str. 235) je
izšla 1938. V predgovoru, napisanem na angelsko nedeljo 1937, pravi: »To knjigo
sem začel pisati pred tridesetimi leti na pobudo prijatelja in učitelja Janeza
Evangelista Kreka. Še sedaj hranim rokopis prvega poglavja, kjer se mi je pero
zataknilo.« To trezno in moderno sestavljeno delo razodeva veliko poznavanje in
razumevanje tega večno človeškega vprašanja. Po prvi svetovni vojni je sodeloval
pri znanstveni reviji Čas. Prvi prispevek je bila ocena knjige Josipa Demšarja
»Spolne bolezni« (1920, XIV, 263–265). Od 1921–1925 je za vsako leto napisal po
uradnih podatkih dolge družabno–zdravstvene študije o narodovem zdravju oziroma o
zdravstvenih razmerah v Sloveniji z natančnimi statističnimi in drugimi podatki.
Pozneje je obravnaval seksualno vprašanje v zvezi z inteligenčnim naraščajem
(1924/25 XIX, 289–301). V JAlm je napisal članek Zdravstvene
zadeve v Julijski krajini (1923, 103). Na 5. kat. shodu v Lj. je nastopil
z govorom O družini in ženskem vprašanju. Ob okrožnici
»Casti connubii« je objavil zdravstveno razmišljanje Družina in
zdravje (1931/32 XXVI, 1–16). Analiziral je stigmatazacijo glede na znano
Terezo Neumann iz Konnersreutha (1932/33 XX, 41–54), presojal fakultativno
sterilnost (1. c. 203–209) in poročal o ruskih izkustvih o splavljanju (1. c.
338–342). Predaval je o verstvu in zdravstvu kot uvodu v pastoralno medicino
(1933/34 XXVIII, 73–86) in pisal o prisilnem izjalovljenju (l. c. 158–159), o
zdravniški umetnosti (1. c. 167), o zdravju in boleznih (1935/36 XXX, 73–86), o
spolni vzgoji (1936/37 XXXI, 98–106), o zdravstvu v preteklosti in sedanjosti
(1938/39 XXXIII, 291–300). V naslednjem letniku je prispeval le oceni dveh
medicinskih knjig; potem je njegovo sodelovanje v Času prenehalo. Zunaj te
pretežno zdravstvene in socialne publicistike je treba omeniti članek Dr. Anton Gregorčič in stranka (Čas 1924/25 XIX, 324–326).
Tu imenuje Gregorčiča največjega kulturnega delavca Goriške zadnjih 30 let. Navaja
pa tudi nekaj stvarnih razlogov, ki so pripeljali do razkola med Gregorčičem in
novo strujo. Za jubilejni zbornik Slovenci v desetletju 1918–1928 je B. prispeval
izčrpno poročilo Zgodbe našega zdravstva in skrbstva
(437–461). Težko pregledno je število njegovih člankov v Zdravniškem kotičku
dnevnika Slovenec. Med drugo vojno je simpatiziral z osvobodilno borbo. IOOF je
dne 17. julija 1943 sklenil, da ga povabi v svojo sredo skupaj s Finžgarjem,
Otonom Župančičem in inž. Sernecem. B. je 15. avgusta prišel na razgovor, a za
stalen odhod na teren se zaradi raznih pomislekov ni odločil. (Kocbek, Listina
158, 215). Tudi je kmalu zatem umrl. B.-evo delo in osebnost dobro označujejo
njegove lastne besede, katere je zapisal v spominu Samoizpoved: »Vodilo našega
velikega učitelja Janeza Evangelista: naj dajemo, pozvani ali nepozvani, od tega,
kar imamo, svojemu narodu, naj mu samo vračamo, kar smo prejeli od naroda kot
posojilo, ne kot dar« (M 1932, 298). Na pobudo Kluba starih goriških študentov so
mu v Žapužah pri Ajdovščini odkrili spominsko ploščo. Psevdonimi in kratice: A.
B.; Bogdan Kazak; DRAB.
Prim.: V članku navedena bibliografija; SBL I, 57; Moder,
Moh. bibl. 445; ZSS IV, 146; JAlm 1923; 5. Kat. shod v Ljubljani, 1923, 266–270;
IS (sl.), 1926, 11 (kot kandidat SLS); Bogdan Kazak, Iz zdravnikovih doživljajev,
M 1931; Gabršček I, 524; II, pass.; Erjavec, pass.; Jagodic 131, 201, 455, 456; O
odkritju spominske plošče: D[rago] K[lemenčič], Spomin zaslužnemu možu, Družina
1975 št. 30, str. 5; PDk 1975, 22. jul., str. 3 (s sl. plošče); M[aks] Hožič,
Njegovo ime je vgrajeno v temelje naše OF, Delo 1975, 24 jul.; NL 1046, 1975, 24.
jul. str. 5 (poročilo o odkritju plošče); Ljubljana v ilegali, I, 59–60; Zora
1910–11, 9/10, 13; † Dr. A. B., S 1943, 216, 3 nekrolog; Dr. A. B. na zadnji poti,
S 1943, 218, 3; Velikonja Narte, Možu, ki mi je rešil življenje, S 1943, 218, 3;
MSE I, 217; F. Adamič, Naš prispevek v razvoju genetike in žlahtnenja rastlin,
ZZNT 2, 98–9; l. z. Fervidus [=Ludvik Zorzut], Dr. A. B., KolGMD 1975, 152; s
prigodnico V mramoru sklesan spomin, str. 152–3 s sl.
R. B.+Ur.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine