Novi Slovenski biografski leksikon
BONOMO, Peter (Pietro Bonhomo/Bounohuomo/Bonomus), palatin (v smislu poznega srednjega veka), humanist, škof, diplomat, državnik (r. 1458, Trst, Italija; u. 4. 7. 1546, Trst, Italija). Oče Gianni Antonio Bonomo, mati Salomea.
Rodil se je v stari tržaški patricijski družini, ki je morda imela beneške korenine. Njeni pripadniki so v 15. stoletju pripadali obema osrednjima političnima strujama v Trstu – prohabsburški in probeneški. Bonomov oče je bil 1468 kot poveljnik mestne straže obešen v času upora proti cesarju Frideriku III., ki ga je vodil njegov sorodnik Anton Bonomo. Peter Bonomo je bil skupaj s svojo vejo družine izgnan iz mesta, kar je morda ugodno vplivalo na njegovo znanje slovenskega jezika. Po propadu upora se je vrnil v Trst. Podal se je na humanistične študije v Bologno, kjer je 1470 ali 1471 dosegel doktorski naslov. Po vrnitvi v Trst je kljub težavnim življenjskim razmeram še naprej vneto prebiral antične spise, zaradi česar so ga cesarjevi odposlanci, ki so ga srečali na poti v Benetke, ob vrnitvi vzeli s seboj na dvor. Med 1475 in 1477 je postal paž Friderika III. Kot dvorjan se je 1485 poročil z Margarethe von Rosenberg, ki je po treh letih zakona umrla. Z njo je imel sina Ludvika, za katerega je potem, ko je Bonomo postal duhovnik, skrbel mrzli stric Janez Krstnik Bonomo.
Bonomo je verjetno že pred 1490 postal duhovnik. Kmalu je pridobil vrsto beneficijev – župnije Dolina pri Trstu, Lubdigen (Lieding) pri Straßburgu na Koroškem, Vipava, Ribnica, Illersberg na Bavarskem, Laško, patronat nad župnijo sv. Helene v Loki (pri Zidanem Mostu), sv. Maksimilijan v Celju, oglejski in tržaški kanonikat in proštijo v koroškem Straßburgu. Cerkvene službe je izvrševal prek vikarjev, sam pa je ostal na dvoru. Kmalu se je uveljavil tudi kot humanistični latinist; pri pesniškem ustvarjanju so mu bili vzor pesniki avgustejske, flavijske in antoninske dobe, od Vergilija, Ovidija in Tibula prek Marciala do Juvenala. Bil je v stikih z Johannesom Reuchlinom in Konradom Celtisom; skupaj z bratom Francem, ki je bil prav tako humanistično usmerjen in neolatinistični pesnik, je 1497 postal član združenja učenjakov Sodalitas litteraria Danubiana. Na veliko Bonomovo humanistično zavzetost kaže tudi njegov nastop v Celtisovi slavnostni igri Ludus Dinae, ki je bila ob pustu 1501 izvedena v Wellsu pred Maksimilijanom I. in njegovo soprogo Bianco Mario Sforza.
Bonomo se je naglo vzpenjal v dvorni hierarhiji; 1491 je postal tajnik ostarelega Friderika III.; 2. aprila 1492 je bil sočasno z bratom Francem in stricem Lovrencem povzdignjen v palatina. Cesar je njemu in njegovi družini zagotovil pomembno administrativno in gospodarsko vlogo v Trstu (pisarna, soline). V zadnjih letih vlade Friderika III., ki je po smrti Matije Korvina (1490) obnovil svojo avtoriteto v vzhodnoalpskem prostoru, je Bonomo že opravljal pomembne diplomatske misije za Habsburžane (poklonitvena misija k papežu Aleksandru VI., Rim, 1492). V vlogi poslanca je bil še pomembnejši v času vlade Maksimilijana I. (1493–1519), na čigar dvoru je bilo posebej pomembno Bonomovo znanje jezikov, zlasti klasičnih in italijanskega. Tako je bil 1497–99 kar petkrat v Milanu, na dvoru Lodovica Sforze, in večkrat tudi v drugih italijanskih političnih središčih. Čeprav je sprva zabeležil nekaj uspehov in okrepil položaj nasprotnikov francoskega kralja Karla VIII., ki je hotel doseči prevlado na Apeninskem polotoku, njegova misija zaradi navzkrižij mnogih interesov ni mogla preprečiti zloma velikopoteznih Maksimilijanovih načrtov za ureditev tamkajšnjih razmer. Bonomo pa je v tistem času postal vztrajen zagovornik teženj od Habsburžanov vse bolj odvisnega Lodovica Sforze; v misiji na zahodu cesarstva in na Nizozemskem 1498–99 ga je vneto podpiral. Z njim je bil pri Novari aprila 1500 tudi zajet, vendar je bil takoj izpuščen. Nekaj časa se je potem mudil v Trstu, nato pa se je vrnil na dvor, kjer je postal tajnik Biance Marie Sforza.
Po smrti tržaškega škofa Ahaca de Sobriacha je bil Bonomo jeseni 1501 imenovan za njegovega naslednika. Papeško potrditev je dočakal šele aprila 1502. A niti nova služba, s katero mnogi Tržačani niso soglašali, ga ni oddaljila od habsburškega dvora. Še naprej je opravljal pomembne diplomatske misije za Habsburžane (Rim 1503; Benetke 1505; zasedanja državnih zborov – pomembno vlogo je imel v Kölnu 1505 in v Augsburgu 1518). Udeležil se je državnega zbora v Konstanci 1507, toda načrtovani velikopotezni pohod v Italijo, ki so ga tam načrtovali Maksimilijan in njegovi privrženci, je bil zaradi visokih stroškov neuresničljiv. Bonomo je potem sodeloval pri vrnitvi politike Habsburžanov v realne okvire. Bil je priča Maksimilijanovega kronanja za cesarja v Tridentu 4. februarja 1508. Prav tako je bila za cesarja pomembna njegova udeležba na V. lateranskem koncilu (1512–17; Bonomo je bil v Rimu 1513–14), ki je bilo usmerjeno proti težnjam francoskega kralja Ludvika XII., da poveča vpliv v Cerkvi in Italiji. Bonomo se je v tistem času kot politični mislec posvečal tudi vse bolj perečemu problemu turškega ekspanzionizma v Evropi in pomenu Trsta za cesarja. Imel je veliko vlogo na prvem dunajskem kongresu 1515, na katerem so se zbrali Maksimilijan I. in oba jagelonska vladarja, Vladislav II. (Češka, Ogrska) in Sigismund I. (Poljska, Litva). Habsburžani so si prek sporazuma z ogrskim in češkim monarhom pozneje zagotovili pravico do kron Ogrske in Češke, kar je bilo pomembno zaradi obrambe cesarstva pred osmanskimi osvajalci.
Bonomo je kot tržaški škof od vsega začetka podpiral sodelovanje takrat precej revnega rodnega mesta in zaledja. Njegove težnje so razumljive tudi zaradi osmanskih in beneških ekspanizionističnih teženj. Ko so Benečani pod vodstvom Bartolomea d'Alviana 1508 napadli posesti Maksimilijana I., je Bonomo najprej vztrajal v Trstu, nato pa se je zadnji hip umaknil. Že naslednje leto, ko je že bila vzpostavljena protibeneška Cambraiška liga (cesarstvo, Francija, Aragonija, papeška država, Ogrska), je bilo mesto spet v habsburških rokah, vojskovanje pa je zajelo poprej prostor Republike svetega Marka. Bonomo, ki je najprej postal komisar za pokrajine, od koder so bili pregnani Benečani, po vrnitvi iz Rima poleti 1514 pa tudi za Kranjsko in Štajersko, se je večkrat mudil pri četah. 1511 je vojska, v kateri so bili tudi vojaki iz dežel kralja Vladislava II., pod njegovim poveljstvom osvojila Muhov grad nad Dolino pri Trstu in ga razdejala. Mnogo bolj kot škofovski službi se je Bonomo tedaj posvečal političnim in upravnim opravilom, saj je postal položaj negotov zaradi razpada Cambraiške lige. Nova Sveta liga, ki je bila uperjena predvsem proti ponovno v italijanski prostor posegajoči Franciji, Habsburžanom ni mogla zagotoviti popolne zmage nad Benečani. Vojna je izgubila dinamiko in cesarstvo je ob premirju v začetku 1516 pridobilo samo zgornje Posočje in cesto z Goriške prek Predela na Koroško.
Čeprav se je Bonomo le občasno in predvsem zaradi politične nuje mudil v Trstu, se je vse do konca vlade Maksimilijana I. uspešno zavzemal za potrditev pravic in za povečanje blaginje v vojni prizadetega rodnega mesta. Tako so bili 1517 ponovno potrjeni njegovi privilegiji iz 1382. Cesar je ob koncu 1518, ko je čutil bližino smrti, poslal po Bonoma, ki se je po augsburškem državnem zboru krajši čas mudil v Trstu, vendar ga škof v Wellsu januarja 1519 ni več našel živega. Nadvojvoda Ferdinand, ki je nastopal v imenu svojega, tedaj še v Španiji mudečega se brata Karla V., je Bonoma skupaj z novim salzburškim nadškofom, kardinalom Matejem Langom, in tridentinskim škofom Bernhardom Clesom ter devetimi plemiči 23. julija 1519 imenoval za člana dolnjeavstrijskega regimenta, ki je upravljal habsburške dedne posesti na vzhodu cesarstva. Po izvolitvi Karla V. za cesarja 28. julija 1519 je Bonomo naslednjega dne postal tudi član poklonitvene komisije za Avstrijo. Habsburžani so mu v zanje negotovih časih popolnoma zaupali. Bonomo je še naprej mnogo potoval in bival v Augsburgu, Aachnu (kjer je 1520 prisostvoval kronanju Karla V. za rimskega kralja), Kölnu, Mainzu in Wormsu. Tedaj je že bil zaposlen tudi s problemi, ki so se pojavili z nastopom Martina Lutra in s politiko Friderika III. Saškega, ki je bil njegov podpornik in prej nekaj časa tudi kandidat za cesarja. Bonomova škofija je bila na ozemlju, ki bi morala ob prvotnih načrtih za delitev posesti med Karlom V. in njegovim bratom, nadvojvodo in pozneje cesarjem Ferdinandom, pripasti prvemu, vendar je pozneje prišlo pod oblast drugega. Bonomo je zato čedalje tesneje deloval v soglasju s slednjim. Ferdinand ga je 7. julija 1521 imenoval za velikega kanclerja, ki je načeloval dvornemu svetu dolnjeavstrijskih dežel; kot tak je bil v oporo nadvojvodovi soprogi Ani, ki je v njih začasno, ob soprogovi odsotnosti zaradi dogovorov z bratom Karlom V., opravljala funkcijo regentke. Istega leta je bil tudi Ferdinandov komisar na zasedanju spodnjeavstrijskih stanov v Dunajskem Novem mestu, na katerem je prišlo do velikih nasprotij med deželani in nadvojvodo; tamkajšnji grad, v katerega kapeli sv. Jurija je pokopan cesar Maksimilijan, je bil zato k protestantizmu nagibajočim se stanovom odvzet. 18. avgusta 1522 mu je bilo zaupano celo izvrševanje vseh vladnih poslov, še prej pa je zvestobo vladajoči hiši dokazal s članstvom v sodišču za uporne pripadnike spodnjeavstrijskih stanov (tako je tudi v praksi uresničeval vlogo palatina).
Bonomo, ki se je v tem času večinoma zadrževal na Dunaju in v Gradcu, je neposredno po začetku reformacije zastopal čvrsto katoliško stališče. Po smrti škofa Jurija Slatkonje je 1522–23 upravljal še ne dodobra konsolidirano dunajsko škofijo, ki so ji v 15. stoletju dolgo načelovali administratorji. Dieceza se je zlasti zaradi osebnih sporov in širjenja luteranstva znašla v težavah. Toda Bonomo ni dočakal imenovanja za naslednika svojega prijatelja Slatkonje, s čigar zapuščino ni gospodaril skrbno,. Še preden je položaj dunajskega škofa zasedel Johann von Revellis, je Bonomo 29. oktobra 1523 dosegel, da ga je nadvojvoda Ferdinand, ki je začel Maksimilijanove dvorjane nadomeščati s svojimi, razrešil upravnih funkcij. Verjetno je Bonomo v skladu z antično tradicijo po prekoračitvi svojega šestdesetega leta menil, da se lahko ob prvi ugodni priložnosti umakne z državnih funkcij.
Bonomo je po vrnitvi v Trst, ki je postal središče njegovega delovanja, očitno začel posnemati slog, kakršnega je na svojem dvoru uveljavil že dunajski škof Slatkonja. Obdal se je z učenjaki, pevci in učenci. Med njimi je bil tudi Primož Trubar, ki je postal njegov pevec in osebni služabnik. Trubar je Bonoma verjetno spoznal, ko se je ta 1523–24 vračal v Trst, lahko pa bi k škofu prišel tudi prek katerega njegovih sorodnikov, ki so bili zaposleni ali imeli opravke na Kranjskem. Bonomo je svojim učencem in dvorjanom razlagal Erazmove Parafraze in Vergila (kar v povezavi s Trubarjevim omenjanjem Prisciana verjetno pomeni komentarje slednjega k jezikovni rabi v Eneidi) v italijanščini, nemščini in slovenščini. Trubarju je 1527 namenil župnijo v Loki, s čimer bi mu omogočil študij na dunajski univerzi; 1529, ko se je zaradi groženj turškega obleganja Dunaja vrnil v Trst, je Trubarja posvetil v duhovnika in ga poslal v svojo župnijo Laško. 1540–42 je bil Trubar v Trstu slovenski pridigar in Bonomov hišni kaplan; škof, ki je v tem času že bil pod vplivom Calvinovega dela Institutio christianae religionis, mu je namenil svoj beneficij sv. Maksimiljana v Celju. V tem času je bil Bonomo že naklonjen zagovornikom odločne reforme Cerkve in se je bistveno razlikoval od svojega prijatelja Mateja Langa, ki je ostal odločen nasprotnik reformacije. V Trstu je tako 1540 po Bonomovem vabilu pridigal Giulio Della Rovere; pozneje je škof pustil pridigati tudi Serafinu iz Bologne in drugim proprotestantskim duhovnikom.
V zadnjih letih življenja si je Bonomo dopisoval s Petrom Pavlom Vergerijem ml., katerega je skupaj s puljskim škofom Janezom Krstnikom Vergerijem (brat Vergerija ml.) in pićenskim škofom, Tržačanom Giovannijem Barbom, tudi posvetil za koprskega škofa. Prav tako se je še naprej zavzemal za pravice in blaginjo Trsta. Še naprej je zagovarjal trdnost njegovih povezav s habsburškimi dednimi deželami in se hkrati trudil utrditi samostojnost mesta med njimi. Njegova prizadevanja so pomenila zmago prohabsburške politične struje in usmerila tok tržaške zgodovine za več stoletij. Zato je Bonomo ena njenih osrednjih osebnosti.
Bonomova verska politika je bila na večer njegovega življenja drugačna kakor ok. 1520; sprejemal je humanistično kritiko ljudskih pobožnosti, ki so se močno razširile v poznem srednjem veku, in kazal odprtost do reformacijskih idej, ki pa jih je razumel kot prizadevanje za prenovitev celotne Cerkve. Pri tem je gotovo imelo določeno vlogo zavedanje o potrebi enotnosti kristjanov po osmanski prevladi nad večino Ogrske. V pismu ljubljanskemu škofu Petru pl. Seebachu z 8. julija 1561 je Primož Trubar poudaril, da je Bonomo pred smrtjo sprejel celi zakrament, kakor sta storila tudi ljubljanska škofa Krištof Ravbar in Franc Kacijanar, takšnemu ravnanju pa je nasprotoval škof Urban Textor. To naj bi govorilo za Bonomovo sprejemanje reformacijskih pojmovanj. Vendar Trubar poroča, da Ravbar, Bonomo in Kacijanar prej tega niso prakticirali, kar je v popolnem skladju s katoliškim stališčem.
Bonomo je bil ob Eneju Silviju Piccolominiju najpomembnejši humanist, ki je neposredno vplival na slovensko zgodovino. V širšem srednjeevropsko-jadranskem prostoru je skupaj z bratom Francem nadaljeval tradicijo slednjega, pa tudi v prvi polovici 15. stoletja v okolici cesarja in kralja Sigismunda ter njegovih naslednikov delujočega Petra Pavla Vergerija st. V ozračju, ki ga je najverjetneje poznal že iz prijateljskih srečanj z Jurijem Slatkonjo in njegovim krogom na Dunaju (kar zadeva gojenje glasbe, je to gotovo), so se humanistične ideje na njegovem škofovskem dvoru prepletale z življenjsko prakso; to je neposredno vplivalo na pozitiven odnos do živih jezikov, posredno pa tudi na vznik slovenske književnosti.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine