Novi Slovenski biografski leksikon
BLEIWEIS, Janez (Janez vitez Bleiweis plemeniti Trsteniški, Johann (Janez) Bleiweis, Johann (Ivan) Bleiweiss), vitez Trsteniški, zdravnik, živinozdravnik, politik, časnikar, urednik, publicist (r. 19. 11. 1808, Kranj; u. 29. 11. 1881, Ljubljana). Oče Valentin Pleiweis, trgovec in posestnik, po rodu iz Trstenika (pri Golniku), mati Terezija Pleiweis, r. Smrekar. Sin Karel Bleiweis, zdravnik, politik, kulturnik, vnuk Demeter Bleiweis, zdravnik, vnuk Janko Bleiweis, uradnik, gledališki organizator, mačeha Marija Magdalena Pleiweis, avtorica prve slovenske kuharske knjige, svak Franc Ksaver Souvan, podjetnik, trgovec, pravnuk Saša Bleiweis, gozdar, pravnuk Janko Bleiweis, gradbenik, hidrotehnik.
Ljudsko šolo je obiskoval v Kranju (1815–19), gimnazijo (1819–24) in licej (1824–26) pa v Ljubljani. Na Dunaju se je 1826 vpisal na medicinsko fakulteto, kjer je 1832 doktoriral z disertacijo De hirudine medicinali (O zdravilni pijavki); leto pozneje je opravil še porodniški tečaj (magister porodništva) in se izuril v cepljenju proti kozam. 1834 se je poročil z Dunajčanko Katarino Fellner; istega leta se jima je rodil sin Karel. 1834–35 je kot plačani praktikant študiral živinozdravništvo in avgusta 1835 prejel diplomo živinozdravnika. Na oddelku dunajskega Inštituta za živinozdravništvo, ki ga je vodil Anton Hayne (po rodu iz Kranja), so mu zaupali mesto suplenta in korepetitorja specialne patologije in terapije. 1838 je objavil prvi strokovni priročnik Praktisches Heilverfahren bei den gewöhnlichsten innerlichen Krankheiten des Pferdes, ki je bil štirikrat ponatisnjen (51854). Po preselitvi v Ljubljano 1841 je bil imenovan za profesorja živinozdravništva in sodne medicine na ljubljanskem liceju. 1842 je postal tajnik Kranjske kmetijske družbe in to ostal do smrti. 1843–67 je bil urednik prav tedaj ustanovljenih Kmetijskih in rokodelskih novic (Novice). Od 1849 do smrti je bil ravnatelj na lastno pobudo in pobudo Simona Strupija osnovane podkovske in živinozdravniške šole s slovenskim učnim jezikom. Po ukinitvi liceja (1850) je ohranil naziv profesorja ter poučeval na podkovski in živinozdravniški šoli, 1849–63 pa tudi na triletni kmetijski šoli, ki jo je ustanovila Kranjska kmetijska družba. Od 1856 do upokojitve 1874 je bil kranjski deželni živinozdravnik, 1851–70 član zdravstvene komisije za Kranjsko, 1860–61 začasni deželni zdravstveni svetnik, 1861–63 ravnatelj deželne porodnišnice v Ljubljani in od 1870 član deželne komisije za konjerejo. Ob epidemiji kolere 1866 je bila na njegov predlog ustanovljena zasilna bolnišnica v Ljubljani; Bleiweis je prevzel njeno vodstvo. V kranjskem deželnem zboru je mdr. učinkovito nastopal v razpravah o zdravstvenih zadevah ter se zavzemal za širitev in obnovo porodnišnice ter gradnjo umobolnice v Ljubljani.
Čeprav so bile Novice nepolitičen kmetijski in rokodelski list, je Bleiweis že v prvih letih njihovega izhajanja sprejel daljnosežne odločitve. Vprašanje slovenskega črkopisa je razrešil z opredelitvijo za gajico, v polemikah okoli ilirizma pa se je opredelil za slovenščino.Novice so nagovarjale vse Slovence in imele dopisnike po vsem slovenskem ozemlju, 1844 pa so s pesmijo Janeza Vesela Koseskega za ozemlje, poseljeno s slovensko govorečim prebivalstvom, že sprejele tudi ime Slovenija. Obdobja Bleiweisovega političnega delovanja se razlikujejo. Pred 1848 je bil po nazorih blizu reformno-razsvetljenskemu krogu nadvojvode Janeza ter zagovornik postopnih družbenih in gospodarskih reform, radikalnejšim spremembam in revolucijam (kot je bila revolucija 1848) pa je nasprotoval tudi pozneje. Po izbruhu revolucije 1848 je bil previden; obsojal je nemire in pozival k »mirnemu pričakovanju dobrot«, ki jih bodo prinesli novi zakoni in časi. Kot tajnik Kranjske kmetijske družbe in urednik Novic je postal član stanovskega odbora in delegacije kranjskih deželnih stanov, ki je aprila odšla na Dunaj. Na pogovoru pri nadvojvodi Janezu je spregovoril o Zedinjeni Sloveniji, vendar sprejel njegovo stališče, da mora biti ta enotna volja »ljudstev«, ki se bodo v njej združila. V kranjskih stanovih in Novicah se je omejil na zahteve po uradovanju v slovenskem jeziku, pomnožitev šol in uveljavitev slovenščine v šolstvu. Po vrnitvi z Dunaja je ugotavljal, da je treba šele dokazati, da si ljudstvo zedinjenja res želi.
Vseeno so Novice 29. marca 1848 objavile poziv Matije Majarja sorojakom, naj »kot svoboden narod stopijo med svobodne narode«, aprila pa pobudo Davorina Trstenjaka za sklic narodne skupščine v Ljubljani, članek dunajskih študentov Antona Globočnika in Martina Semrajca, ki se je zavzemal za Zedinjeno Slovenijo, ter Zdravljico Franceta Prešerna. Maja so v prilogah natisnile tudi poročilo o ustanovitvi društva Slovenija na Dunaju ter o njegovi zahtevi po združitvi Slovencev v kraljestvo Slovenijo in Majarjev letak Kaj Slovenci terjamo. Toda Bleiweis je svaril pred naglico in ostajal v ozadju. Pri ustanavljanju Slovenskega društva v Ljubljani ni sodeloval, je pa junija postal njegov predsednik. Podprl je vladno stališče o volitvah v vsenemško skupščino v Frankfurtu in se volitev udeležil, a naknadno objavil članek Janeza Vesela Koseskega proti volitvam.Novice so maja 1848 zavračale širitev revolucije na Dunaju, junija pa objavile hvalo dunajskih revolucionarjev Mihaela Ambroža. Za poslanca v državnem zboru Bleiweis ni kandidiral, prav tako se ni odzval na vabilo, naj se udeleži slovanskega kongresa v Pragi; je pa junija v Illyrisches Blatt (Ilirskem listu) branil pravico Slovencev do Zedinjene Slovenije.Novice so zagovarjale zemljiško odvezo z odkupom, vendar Bleiweis svojih pogledov na odvezo ni nikoli podrobneje obrazložil. Odločno pa je nastopil proti oktobrski revoluciji na Dunaju ter v upanju na cesarjevo podporo narodni enakopravnosti in ustavni ureditvi monarhije podprl dvorno in vladno politiko. O razpustitvi državnega zbora v Kromerižu 7. marca 1849 so Novice poročale brez komentarja, objavo oktroirane ustave pa pospremile z željo, da »zagotovljena svoboda« ne bo ostala mrtva črka na papirju. Svobodomiselni sodobniki so Bleiweisu očitali boječnost in opreznost, policija pa zvitost.
Novo obdobje Bleiweisovega političnega delovanja se je začelo z obnovitvijo ustavnega življenja 1860–61. Ob oktobrski diplomi je zadržano zapisal, da so »Kranjci praktičen narod«, ki ob vsaki novosti čaka, kaj se bo razvilo iz nje, in obžaloval, da Slovenci niso dobili enakih pravic kot Madžari in Hrvati. Po razglasitvi februarskega patenta je opozarjal, da novi zakoni ne uvajajo prave ustavne vlade, saj njeni ministri niso odgovorni državnemu zboru, dvodomni sistem pa bo gosposki zbornici omogočal, da bo zavračala sklepe poslanske zbornice. Vseeno naj bi bila z novimi zakoni »ljudstvom dana velika oblast«, njihova naloga pa bo po »mirni poti« doseči, kar »zahteva prava ustavna vlada«. Oktobra 1861 je v članku pod naslovom Naš program ugotavljal, da sta »narodnost in svoboda /…/ nerazdružljivi sestri«, slovensko »geslo« pa mora biti enotna in močna Avstrija na ustavni podlagi, ki bo deželam in narodom zagotavljala avtonomijo; hkrati je nasprotnikom slovenskega gibanja odgovarjal, da slovensko gibanje ne teži k samostojni »jugoslovanski kraljevini« in odcepitvi od Avstrije, temveč je slovenski cilj narodna in jezikovna enakopravnost v njenem okviru. 1861 je organiziral podpisovanje peticije vodečemu ministru Antonu von Schmerlingu, ki je omenjala Zedinjeno Slovenijo (zanjo so zbrali 19.386 podpisov), po septembrskem patentu in pod vtisom dogovarjanja Dunaja z Madžari pa je 1865 predsedoval shodu slovenskih politikov v Mariboru, ki je poskušal zagotoviti zgodovinsko utemeljitev s sklicevanjem na posodobljeno obnovitev Notranje Avstrije ideji Zedinjene Slovenije; vseeno je leto pozneje v Novicah zapisal, da je »pravica narodnosti« starejša »od stare historije«.
Bleiweis je bil na deželnozborskih volitvah na Kranjskem 1861 izvoljen v treh kmečkih okrajih (ljubljanskem, kamniškem in kranjskem), štajerski, kranjski in goriški Slovenci pa so ga v priznanjih, s katerimi so ga počastili v prvi polovici šestdesetih let 19. stoletja, že imenovali oče slovenske domovine. 1861–78 je bil član kranjskega deželnega odbora, 1872 ga je kot najstarejši odbornik nekaj mesecev tudi vodil, 1878–81 je bil namestnik deželnega glavarja, 1851–61 in 1862–68 pa tudi občinski svetovalec v Ljubljani. V deželnem zboru, Novicah in na javnih nastopih se je zavzemal za uveljavitev slovenščine v osnovnih in strokovnih šolah, gimnazijah in učiteljiščih ter v uradih in na sodiščih, zavračal je nasprotnike slovenskega gibanja, podpiral predloge za ustanovitev slovenske univerze ali pravne fakultete (oz. pravne akademije) in spodbujal ustanavljanje čitalnic; aktivno je sodeloval tudi pri pobudi za ustanovitev slovenskega gledališča (1850) ter pri organizaciji in vodenju slovenskih kulturnih ustanov (1863–81 je bil predsednik ljubljanske čitalnice, 1875–81 predsednik Slovenske matice), toda s pobudami za ustanovitev slovenskega političnega časopisa se sredi šestdesetih let 19. stoletja ni strinjal. Zavzel se je za izdajanje časnika v nemškem jeziku, ki bo pojasnjeval slovenska stališča, zaradi česar je prišel v spor s Franom Levstikom in njegovimi somišljeniki. Ob razpravah o slovenskem političnem časopisu sta se v slovenskem gibanju izoblikovali dve struji. Bleiweisovih pristašev se je po češkem zgledu prijelo ime staroslovenci, njihovih nasprotnikov pa mladoslovenci. Bleiweisovi staroslovenci so 1865–70 izdajali nemško pisani časnik Triglav, ki pa je bil bolj kranjski kot vseslovenski.
Bleiweis je kot drugi slovenski voditelji nasprotoval dualizmu, vendar je slovenske poslance, ko so v državnem zboru glasovali za dualizem, lojalno podprl. Ivan Prijatelj je menil, da je Bleiweis, čeprav je bil zasebno »predmarčni svobodomislec«, že v petdesetih letih 19. stoletja popustil klerikalizmu Luke Jerana, tako da so imele Novice že v šestdesetih letih klerikalno podobo, Vasilij Melik pa je pokazal, da Novice do spomladi 1867 niso nastopale v obrambo vere in cerkve ter da so se zavzemale le za narodnost in narodni program. Bleiweis je geslo »vse za vero, dom, cesarja« sprejel šele ob marčnih volitvah 1867, vendar tudi v razpravi o konkordatu ni nasprotoval okrnitvi oz. odpovedi konkordata s cerkvenimi, temveč z narodnimi argumenti. Do taborskega gibanja je bil sprva zadržan, 1869 pa se je v govoru na taboru v Vižmarjah pri Ljubljani zavzel za Zedinjeno Slovenijo. O slovenski želji po združitvi je spregovoril tudi v kranjskem deželnem zboru, a je 1869 prav tako sodeloval pri pisanju predloga resolucije, ki se je omejevala na zahtevo po povečanju deželnih avtonomij in pravico deželnih zborov, da dežele združujejo v državnopravne skupine. Bil je nasprotnik skrajnosti in zagovornik narodne sloge. 1871 je nasprotoval preimenovanju društva Slovenija, ki mu je predsedoval od ustanovitve 1868, v katoliško politično društvo, na vključitev v državnopravno stranko Karla Hohenwarta pa je pristal šele po krajšem obotavljanju. Staroslovenci tudi po razkolu 1872 na Kranjskem niso postali klerikalna stranka. Bleiweis in njegovi najožji somišljeniki so delovali v koaliciji s privrženci klerikalne struje in zmernimi liberalci, Novice pa so se tudi v času kulturnega boja, ko je bilo njihovo pisanje podobno pisanju katoliškega časopisja, večkrat polemično razhajale s katoliškimi listi.
Novice so v vseslovanskem navdušenju pozorno spremljale razmere pri drugih slovanskih narodih in južnih Slovanih. Bleiweis se je 1. decembra 1870 udeležil jugoslovanskega kongresa v Ljubljani, Novice pa so pisale o »bojno oživljeni zamisli« naravne združitve avstrijskih jugoslovanskih plemen »na korist dinastije, cesarstva in narodov«. Ob avstrijski zasedbi Bosne in Hercegovine je oktobra 1878 v kranjskem deželnem zboru predlagal poslanico cesarju, v kateri so se slovenski poslanci Francu Jožefu zahvaljevali za zasedbo BiH in osvoboditev južnoslovanskih kristjanov izpod turške oblasti, protestirali proti vladnim pritiskom na volitvah in narodno nepravičnemu volilnemu sistemu ter ponovili željo po Zedinjeni Sloveniji. Mladoslovenski kritiki so Bleiweisu očitali konservativnost, avtoritarnost (»prvaštvo«), oportunizem, nepodjetnost, sodelavce (Etbina Henrika Costo), zavračali njegove kulturne koncepte in navduševanje nad Koseskim ter (domnevno) podcenjevanje Prešerna in terjali radikalnejšo narodno politiko. Toda po obnovitvi sloge 1876 sta ga slavila oba tabora in slovesnost ob njegovi sedemdesetletnici je bila velika manifestacija za Zedinjeno Slovenijo ter hrvaško-slovensko zavezništvo. Po prevladi nemške večine v kranjskem deželnem zboru (1877) Bleiweis ni več hotel sodelovati v deželnem odboru, deželni poslanec ljubljanskega kmečkega okraja pa je ostal do smrti; Novice so 1879 pozdravile nastop konservativne vlade Edvarda Taaffeja, vendar so mu že 1880 zamerile, da ni razpustil kranjskega deželnega zbora. Bleiweisu so ob smrti v obeh slovenskih političnih taborih priznavali vodilno vlogo v slovenskem gibanju, časopisi pa so pozivali k nadaljevanju njegove politike in k narodni slogi.
Bleiweisovi politični nazori so bili tesno povezani z njegovimi gledanji na slovenske kulturne, gospodarske in družbene razmere, njegova glavna pozornost pa je bila usmerjena k podeželju in podeželskemu prebivalstvu. Bil je praktik s posluhom za drobno delo, vendar tudi s prepoznavnim, v fiziokratskem gibanju predmarčne dobe in stvarni presoji slovenskih gospodarskih možnosti utemeljenim programom. Prepričan, da bo osnova slovenskega gospodarstva še nekaj časa ostalo kmetijstvo, saj zaradi pomanjkanja domačega kapitala za hitrejši razvoj industrije še ni možnosti, naglo preoblikovanje kmečke družbe pa bi pospešilo ponemčevanje in ogrozilo slovensko prihodnost, se je zavzemal za modernizacijo poljedelstva, živinoreje in sadjarstva, uvajanje novih obdelovalnih metod, orodij in kultur ter za izobrazbeni dvig prebivalstva. V Bleiweisovem času je bila uresničena fiziokratska doktrina o nujnosti sprememb v kmetijstvu, predvsem s prehodom od pridelovanja žit k živinoreji; to je ugodno vplivalo na donosnost kmetijstva in storilnost živega dela. Hkrati je Bleiweis uveljavljal etična načela utilitarističnega nauka: opozarjal je na trpljenje živali, v prilogi Novic pa objavil delo Mihaela Stojana Miloserčnost do žival : poduk za mlade in stare ljudi (1846, popravljeni natis 1849). V razsvetljenskem duhu je od 1843 vztrajno širil strokovna znanja in si prizadeval za »umnost«. Opozarjal je na pomanjkanje strokovne literature ter vplival na ustrezno programsko usmeritev Novic, Kranjske kmetijske družbe v Ljubljani in Slovenske matice. Kot urednik letopisa Slovenske matice je zavrnil očitke o materializmu (darvinizmu) v razpravi dr. Maksa Samca (Možgani, 1876) in zagovarjal svobodno znanost.
Kot tajnik Kranjske kmetijske družbe je ob Novicah od 1845 urejal Novo pratiko oz. po 1846 Veliko pratiko (prvi zvezek je bil razprodan v 32.000 izvodih). Že 1843 je objavil svojo prvo slovensko in prvo izvirno slovensko živinozdravniško knjigo Bukve za kmeta, 1851 pa uredil Nauk murve in svilode rediti in svilo pridelovati (po delu Franca Ksaverja Hlubeka). Poslovenil je Gnojišče kmetovavca zlati rudnik (1854), Najpripravnejša in najpreprostejša gnojišča (1870) in Stelja in gnoj (1874) ter spisal Nauk o umni živinoreji (1871). Ob stoletnici ustanovitve družbe je napisal Zgodovinske črtice važnejšega delovanja c. k. kmetijske družbe na Kranjskem od pričetka njenega delovanja v letu 1767 do konca leta 1867. Za učne namene podkovske in živinozdravniške šole v Ljubljani sta Bleiweis in Simon Strupi zasnovala enciklopedično zbirko Živinozdravstvo, za katero je Bleiweis spisal učbenike: Nauk zdrave in bolne kopita podkovati in kopitne bolezni ozdravljati (1851, ponatis 1883), Nauk kako pomagati živini o porodih in kako ravnati s staro in mlado živino in ozdravljati poporodne bolezni (1853, ponatis 1887), Nauk klavno živino in meso ogledovati (1855, poslovenjen in prirejen pravilnik o mesogledništvu) in Nauk od reje domače živine (1858). Pomembna je bila Bleiweisova znanstvena raziskava ovčje kuge Die Identität der Rinder- und Schafpest zum ersten Male durch Impfversuche constatirt (1864). Z biološkim poskusom na govedu je prvi dokazal, da je kuga ovac istovetna z govejo kugo. Strokovne in poučne članke je objavljal v Novicah in nemško pisanih Annalen der kaiserl. königl. Landwirtschaftgesellschaft in Laibach (Anali) in Naznanilih (Mitteilungen) kmetijske družbe. V Novicah je vztrajno ponavljal, da je tudi kmetijstvo »vednost«, ki se je je treba učiti, pomanjkanje tehničnih in naravoslovnih znanj pa ne zavira le razvoja kmetijstva, temveč tudi »obertnije«. S spisi s področja veterine in živinoreje je prispeval k uveljavljanju slovenske veterinarske terminologije, se v člankih o kmetijstvu pod vplivom humusne teorije Alberta Thaera zavzemal za učinkovito izboljšanje kmetijskih zemljišč; spodbujal je k izboljšavam v sadjarstvu ter uvajanju novih sadnih dreves in vrst, Novice pa so poročale tudi o novostih s področja zdravstva, poučevale so bralce o nalezljivih boleznih (kozah, koleri, steklini, vraničnem prisadu idr.) in preganjale vraževerje. Bleiweis je odločno zavračal neznanstvene poglede na bolezni in zdravljenje.
V razmišljanju o posledicah izgradnje železnice za notranjsko kmetijstvo (1856) je poudarjal pomen razdelitve srenjske zemlje in spremenjene strukture kmetijskih kultur ter kmečke gospodarje pozival, naj se oprimejo »umnejšega sadjarstva«, živinoreje in gojenja sviloprejk (objava v nemščini Was hätte in Innerkrain bei dem Folge der Laibach-Triester Eisenbahnaufhörenden Fuhrwerkverdienste zur Hebung der landwirtschaftlichen Produktion zu geschehen und in welcher Art sollte sich die Landwirtschaft Gesellschaft in Krain bei dieser wichtigen Frage betheiligen, Laibach, 1857). Neuspešno si je prizadeval za ustanovitev tehnične šole, po ukinitvi prve slovenske kmetijske šole (1863) pa tudi za novo kmetijsko šolo v Ljubljani.Novice so pisale o pomanjkanju denarja na vasi in se zavzemale za ustanavljanje posojilnic za kmeta. Bleiweis je bil nasprotnik izseljevanja s podeželja, svaril je pred izseljevanjem v tujino in Ameriko, saj je menil, da je v kmetijstvu še dovolj možnosti za zaslužek, odgovornost za rastočo kmečko revščino pa je pripisoval vladni, davčni in gospodarski politiki ter kmetovim slabostim (konservativnosti, nepoučenosti in pijančevanju).Novice je urejal do 1867, usmerjal pa jih je vse do smrti. Razvoj njegove gospodarske misli ponazarjajo spremembe v naslovu Novic, ki so bile najprej kmetijske in rokodelske (1843–48), nato kmetijske, rokodelske in narodne (1849–55), od 1856 pa gospodarske, obrtniške in narodne, kar kaže na postopno širjenje njegove pozornosti od kmetijstva in rokodelstva na obrt in vse gospodarstvo. Njegovo prizadevanje za gospodarski napredek je temeljilo na prepričanju, da je trdno gospodarstvo temelj narodnega blagostanja in predpogoj narodne samostojnosti.
Slavisti ocenjujejo, da so imele Novice izjemen pomen za razvoj slovenskega knjižnega jezika. Bleiweis je zlasti v prvem desetletju izhajanja Novic (1843–54) odločno vztrajal pri stališčih Jerneja Kopitarja, Franceta Prešerna in Matije Čopa ter branil individualnost slovenskega knjižnega jezika. Čeprav se ni nikoli povsem otresel vseslovanskih predstav Jána Kollárja, je v praksi sledil prepričanju, da je slovenski jezik vreden izobraževanja. Njegova jezikovna politika je bila narodna in realistična. Uporno je ponavljal, da mora biti slovenski jezik razumljiv preprostemu ljudstvu, medtem ko se mora besedišče knjižnega jezika izpopolnjevati z novimi spoznanji in besednim bogastvom.Novice je sprva odprl za vsa narečja, a v petdesetih letih 19. stoletja pristal na glasoslovno in paradigmatsko poenotenje novih oblik knjižnih narečnih različic, na podlagi katerih se je kranjski knjižni jezik do sedemdesetih let 19. stoletja preoblikoval in razvil v vseslovenskega. Kultiviranje slovenskega knjižnega jezika je podpiral tudi, ko so se v drugem časopisju in literarnih delih okrepile težnje po slavizaciji in arhaizaciji, hkrati je zavračal zamisli o delitvi na jezik za ljudstvo in jezik za izobražence. Ob pozivih Novicam, naj v podporo oblikovanju južnoslovanskega knjižnega jezika pišejo v hrvaško-srbskem jeziku, pa je kot skupni slovanski jezik priporočil ruščino (1878).
Novice so vse od začetka objavljale tudi literarne prispevke, pri čemer je Bleiweis tudi književnost presojal predvsem v luči njene vzgojno-izobraževalne in narodnobuditeljske funkcije. Za liriko in leposlovno besedo ni imel posebnega posluha, toda v Novicah je ponatisnil Prešernov Krst pri Savici, objavil več njegovih pesmi in 1848 Zdravljico. Nadvse je cenil in slavil Janeza Vesela Koseskega, ki je bil s svojo nacionalno udarnostjo in gromovništvom glasnik oblikujočega se slovenskega nacionalizma. Bleiweisa so zaradi nekritičnega navduševanja nad Koseskim in domnevnega zapostavljanja Prešerna kritizirali že sodobniki (Fran Levstik, Josip Stritar), pozneje pa tudi literarni zgodovinarji in prešernoslovci, vendar že nekaj časa prevladuje mnenje, da je tudi Prešerna cenil kot velikega pesnika. Sam je zavračal literarne kritike in njihove avtorje pozival, naj raje kot s kritiko s pisanjem bogatijo slovensko slovstvo, Novice pa je odprl tudi hvali Josipa Stritarja in njegovega Zvona. Posebej ga je navduševalo gledališče. Za oder je poslovenil več tujih gledaliških predlog (Slovenske glediščne igre, z objavo Linhartove Županove Micke 1864–65; Vdova in vdovec, Slovenska Talija, IV, 1870). Urejal je Letopise Slovenske matice (1868–69, 1877–81), koledarje (almanahe) in šolske knjige ter pisal zgodovinske in splošno poučne članke.
Cesar Franc Jožef mu je 1881 podelil plemiški naziv (vitez Trsteniški), že 1862 je od ruskega carja Aleksandra prejel viteški red sv. Vladimirja, 1866 pa je bil odlikovan še z viteškim križem cesarja Franca Jožefa. Bil je član Društva srbske slovesnosti (1851), član JAZU v Zagrebu (1866) ter častni član številnih domačih in tujih društev, kmetijskih družb ter častni občan oz. meščan številnih občin (častni meščan Ljubljane 1867). Po njem se imenujeta cesti v Ljubljani in Kranju, v obeh mestih ima tudi spominska obeležja.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine