Novi Slovenski biografski leksikon
BIROLLA, Gvidon (Gvido Birolla), slikar, ilustrator (r. 12. 6. 1881, Trst, Italija; u. 29. 5. 1963, Ljubljana). Oče Feliks, trgovec, mati Antonija, r. Šink.
Otroštvo je preživel v Škofji Loki, kamor se je družina preselila po očetovi smrti 1884. Gimnazijo in Obrtno strokovno šolo je obiskoval v Ljubljani. 1902 je odšel na Dunaj, kjer se je vpisal na Grafično poskusno šolo (Graphische Versuchsanstalt), nato pa na Akademijo upodabljajočih umetnosti v razred profesorja Christiana Griepenkerla; kratek čas je bil tudi v Münchnu. Na Dunaju je bil 1903 med ustanovitelji umetniškega društva Vesna, v katerega so bili poleg slovenskih (Saša Šantel, Maksim Gaspari, Svetozar Peruzzi, Hinko Smrekar idr.) vključeni tudi hrvaški umetniki (npr. Ivan Meštrović). Člani so želeli s slikanjem folklornih motivov in domače pokrajine zbuditi zanimanje za domačo umetnost. Vesnani so se primarno posvečali risbi in grafičnemu izražanju. Prvi na Slovenskem so se načrtno ukvarjali z oblikovanjem plakatov.
Birolla se je javnosti prvič predstavil 1904 na 1. jugoslovanski umetniški razstavi v Beogradu s štirimi deli, od katerih je ohranjena le Narodna pesem (Tam za turškim gričem, akvarel in gvaš). V tistem času je risal karikature po zgledu nemškega satiričnega tednika Simplicissimus ter jih objavljal v ljubljanskem politično-satiričnem časopisu Osa (1905–06) in časniku Jutro (1910–12). Pozneje je karikaturo opustil, ohranil pa je poudarjeno karakterizacijo oseb. 1907 se je z Dunaja vrnil v Škofjo Loko in si na materinem domu uredil slikarsko delavnico. Takrat se je veliko družil z impresionistom Ivanom Groharjem.
1911 so pri Lavoslavu Schwentnerju izšle Pravljice Frana Milčinskega, ki sta jih z risbami opremila Birolla in Maksim Gaspari. Birolla je ilustriral devetnajst pravljic, vsako z eno celostransko in eno manjšo risbo.
Po nenadni smrti brata Jožeta je 1910 prevzel vodenje družinske apnenice v Zagorju ob Savi. Nekaj časa je še poskušal slikati, ker pa je bilo vodenje podjetja prezahtevno, je moral umetniško ustvarjanje opustiti. Eno zadnjih del so bile ilustracije k pesniški zbirki Otona Župančiča Mlada pota iz 1921, ki pa zaradi tiskarskih napak in po pesnikovem mnenju ponesrečenih ilustracij ni prišla na trg; v ponatisu je izšla 1978.
Birolla je 1918 naredil plakat za 15. umetnostno razstavo v Jakopičevem paviljonu, 1923 pa je bil med ustanovniki društva Narodna galerija in tudi član njene umetnostne komisije.
Podjetje v Zagorju je 1928 zaradi nerentabilnosti zaprl in ga preselil v Kresnice.
Šele 1939, ko je v apnenici zaposlil upravitelja, je Birolla spet našel čas za slikanje. Po 1945 je nekaj let spet vodil takrat že nacionalizirano podjetje, po tem se je nastanil v Ljubljani in se posvetil likovnemu ustvarjanju. 1950 je dobil naročilo ljubljanskega Mestnega muzeja za tri zgodovinske prizore (Brodarska postaja Prusnik ob Savi, Splavarji na Savi, Turki oblegajo Ljubljano).
Iz prvega Birollovega ustvarjalnega obdobja so v glavnem ohranjene risbe s svinčnikom, tušem ali črno kredo, risane z močno konturo, akvareli in gvaši (npr. Slovenska vas, Hiša v Gostečah, Stari popotnik, Glava bradatega starca s klobukom,Vasovalci, Minljivost); oljne slike manjšega formata so redke (npr. Istrska pokrajina). Dela zaznamujeta dediščina secesijskega vegetabilnega valovitega ornamenta ter vpliv risb Giovannija Segantinija in Gustava Klimta; prežemajo jih pravljična resničnost, zastrta barvitost in melanholija. Na sliki Zimska nedelja v Zagorju(1917), enem zadnjih del te faze, ekspresivna risba in hladne barve naznanjajo prihajajoči ekspresionizem.
Po 1939 je sprva ustvarjal predvsem oljne slike, ki so postale nekoliko večjega formata, po 1950 pa se je posvetil samo še ilustraciji. Glavne značilnosti slik so diagonalna kompozicija (npr. Jutro na vasi, Harfist), ekspresivni linearizem in dekorativna stilizacija (npr. vangoghovsko Lastovičje gnezdo); ploskovite forme s trdnimi konturami so se umaknile plastično oblikovanim z značilnimi vzporednimi cevastimi gubami draperij (npr. Koledniki, Vaški podobar); risba je postala manj stilizirana in bolj pripovedna (npr. ilustracije k Oljki Simona Gregorčiča ter Trije bratje in trije razbojniki Karla Široka).
1952 je samostojno razstavljal v Narodni galeriji. Retrospektivno razstavo njegovih del je 1979 pripravil Kulturni center Ivan Napotnik v Velenju, razstavo ilustracij pa 1993 Knjižnica Ivana Tavčarja v Škofji Loki.
Umetnikovo podobo sta nam poleg fotografij in avtoportretov (1904, 1943, 1953) ohranila Hinko Smrekar (karikatura, okrog 1905) in Svitoslav Peruzzi (doprsni bronasti kip, 1904). Večino Birollovih del hrani Narodna galerija v Ljubljani.
Za ilustracije v mladinski knjigi Trije bratje in trije razbojniki je 1951 dobil Levstikovo nagrado.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine