Novi Slovenski biografski leksikon
BEŽEK, Viktor (Victor Besheg), pedagog, jezikoslovec, kritik, urednik (r. 10. 7. 1860, Postojna; u. 19. 12. 1919, Ljubljana). Oče Jožef, davčni uradnik, mati Jožefa Karolina, r. Schmutz. Brat Rupert Bežek, pravnik, glasbeni in gledališki kritik.
Osnovno šolo je obiskoval v Radovljici in Ljubljani, saj se je zaradi očetovega poklica družina večkrat selila. Šolanje je nadaljeval na klasični gimnaziji v Ljubljani (1871−79), kjer je bil vseh osem razredov »primus« (najboljši v razredu). Na Dunaju je dve leti študiral klasično filologijo in slavistiko, nato se je vpisal na graško univerzo, kjer je 1886 diplomiral iz klasične filologije za višje gimnazije z nemškim učnim jezikom. Profesorski izpit iz klasične filologije in slavistike za višje gimnazije s slovenskim in nemškim učnim jezikom je opravil 1890 v Gradcu, s poučevanjem pa je začel že prej na Zasebnem učnem in vzgojnem zavodu za dečke dr. Josefa Waldherrja v Ljubljani in kot domači učitelj pri Galletovih v Bistri pri Vrhniki. 1886−87 je bil suplent na gimnaziji v Gorici, nato je 1887 vstopil v benediktinski samostan v Šentpavlu na Koroškem, vendar je že naslednje leto izstopil in bil 1888−89 suplent na gimnaziji v Novem mestu, nato 1889−90 na klasični gimnaziji v Ljubljani in med 1890−92 na nižji gimnaziji v Ljubljani. Med 1892−94 je bil začasni glavni učitelj na ženskem učiteljišču v Gorici, 1894 je v Ljubljani z odliko opravil izpit za meščanske šole in bil 1894−95 glavni učitelj na učiteljišču v Ljubljani. 1895 se je vrnil na žensko učiteljišče v Gorico, kjer je ostal do 1904, nato pa poklicno pot nadaljeval v Kopru. Tamkajšnje moško učiteljišče je tedaj veljalo za posebnost, saj je pouk potekal kar v štirih jezikih (nemškem, italijanskem, slovenskem in hrvaškem). Bežek je bil imenovan za ravnatelja učiteljišča in je hkrati poučeval v nemškem jeziku pedagogiko za vse skupine. Zaradi družinskih razmer, vse hujših nacionalnih trenj, ki so se zrcalila predvsem v šolskem delu, je psihično zbolel in 1908 odšel na zdravljenje. Vrnil se je 1909 in bil premeščen v Gorico, skupaj s slovenskim oddelkom moškega učiteljišča. Tam je postal ravnatelj novega slovenskega moškega učiteljišča v Gorici in profesor pedagogike v slovenskem jeziku. Pod Bežkovim vodstvom je učiteljišče v Gorici do 1912 postalo prva in edina popolnoma slovenska državna srednja šola v Avstro-Ogrski, ki je imela slovenščino za učni in uradni jezik, medtem ko je bila nemščina le še učni predmet. Kot ravnatelj je torej dosegel, da je postalo učiteljišče ob slovenski meji bolj slovensko kot v Ljubljani. 1915 se je z družino zaradi vojnih razmer umaknil v Ljubljano, kjer je vodil zaposlovalne tečaje za goriške učiteljiščnike. Po vojni se je vrnil v Gorico, da bi obnovil delovanje učiteljišča, vendar to zaradi italijanske zasedbe ni bilo več mogoče, zato se je 1919 vrnil v Ljubljano.
Ob koncu vojne se je njegovo zdravstveno stanje ponovno poslabšalo, 1919 si je v ljubljanskem sanatoriju vzel življenje.
Bil je vsestransko izobražen, izjemno natančen in vztrajen človek, čigar prva skrb je bila vedno šola. Že kot učenec je z bistroumnostjo zbudil pozornost učiteljev. Prav leta, ki jih je preživel kot ravnatelj na moškem učiteljišču v Kopru in pozneje v Gorici, so bila za njegovo poklicno pot najpomembnejša, pa tudi najtežja. Kot šolnik je bil dejaven tudi na drugih področjih. Dolga leta je bil član izpraševalne komisije za ljudske in meščanske šole (1895 v Ljubljani, do 1904 v Gorici, 1904–10 v Kopru, 1910–15 ponovno v Gorici), v zadnjih letih kot namestnik ravnatelja oz. ravnatelja komisije. 1904–10 je bil član deželnega šolskega sveta za Primorsko, kjer je med prisedniki za Istro deloval kot zastopnik učiteljstva, v tej funkciji pa je imel velik vpliv na razvoj tamkajšnjega šolstva. Med slovenskim učiteljstvom je največ zanimanja zbudila njegova polemična razprava o formalnih stopnjah pri pouku, ki se je 1903 vlekla skozi vseh dvanajst številk Popotnika in se izoblikovala v prevladujoč vzorec kritike herbartistične pedagogike. Zavzemal se je za ustvarjalno učiteljevo delo in poudarjal pomen razvijanja razuma in volje pri pouku.
Bil je dejaven kulturni delavec. Ko je 1895 postal urednik Ljubljanskega zvona, je široko odprl vrata predstavnikom slovenske moderne. S tem si je nakopal precej nasprotnikov in pod pritiski 1899 odstopil. Napisal je več razprav o jezikoslovni problematiki (Slovniški razgovori, Zaščitnikom Levčevega pravopisa v preudarek, Sketove čitanke), ki jih je objavljal v Ljubljanskem zvonu, Domu in svetu in Popotniku. Pisal je tudi literarne kritike (Ruska biblioteka in naši prevodi slovenskih izvirnikov, Vodnik v novi izdaji, O Levstikovih zbranih spisih, S potovanja v Jeno), vodil počitniške pedagoške tečaje v Trstu, predaval v učiteljskih društvih za goriški okraj in dolgo sodeloval s Slovensko šolsko matico. 1901 je bil izvoljen v njen odbor kot zastopnik goriškega učiteljstva, potem pa je vse do smrti urejal njen zbornik in vse njene publikacije. Napisal je dva pedagoška učbenika: Občno vzgojeslovje z dušeslovnim uvodom (1916) in Občno ukoslovje z umoslovnim uvodom (1917, 1919).
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine