Novi Slovenski biografski leksikon
BEVK, France (psevdonimi Fr. Serafin Bogdanov, Sarafinov, Jablanko, Radoslav Bevk, Rado, Volarjev France, France Seljak, Esar Vano, Fran B., Radoslav B., Ivan Bežnik, Jože Jeram, C. Cej, Tone Čemažar, Jernej Jereb, Pavle Sedmak, Jerko Jermol, Ivan Lesjak, Čuk na pal'ci, Jože Gorički, Ivan Seljan, Jan K-s, Jaka, Spaka idr.; šifra R. B.), pisatelj, akademik (r. 17. 9. 1890, Zakojca; u. 17. 9. 1970, Ljubljana, pokopan v Solkanu). Oče Ivan, čevljar, mati Katarina, r. Čufer. Sinova Vasja Ocvirk, pisatelj in Marjan Bevk, gledališki režiser, vnukinja Alida Bevk, igralka.
Rojen je bil v bajtarski družini. Po končani ljudski šoli je bil nekaj časa vajenec pri trgovcu Kušlanu v Kranju, od koder se je vrnil domov in opravljal domača kmečka dela. Po nasvetu cerkljanskega dekana Franca Knavsa je 1907 odšel na učiteljsko pripravnico v Podgori pri Gorici in začel še istega leta obiskovati učiteljišče v Kopru in Gorici. Po maturi 1913 je nastopil učiteljsko službo v Orehku pri Cerknem. Zaradi črtic s protivojno tendenco (npr. v Dom in svet, 1914) je postal politično sumljiv (dobil je oznako p. v., preiskava je bila na njegovem domu in na uredništvu Doma in sveta) in 1916 premeščen v Novake. Kot dijak je bil zavrnjen na treh naborih, a 1917 kljub temu vpoklican v vojsko na vzhodni fronti v Galiciji in Bukovini. Poleti 1918 je bil pri svojem polku v Gornji Radgoni, razpad Avstro-Ogrske pa je dočakal na oficirskem tečaju v Piliscsabi pri Budimpešti. Jeseni 1918 se je vrnil na Cerkljansko. 1919−20 je delal v uredništvu Večernega lista in Slovenca v Ljubljani. Konec 1920 se je vrnil na Primorsko, kjer je urejal Mladino (1921−22), postal soustanovitelj Naše založbe in urednik Goriške straže (1921−22), 1923−26 je bil urednik satiričnega lista Čuk na pal'ci, dopisnik kulturne rubrike Edinosti ter ravnatelj Narodne knjigarne in papirnice. 1926 je bil zaradi satiričnih dovtipov Deset zapovedi za rekrute, objavljenih v Čuku na pal'ci, obsojen na štiri mesece zapora. 1927 je urejal publikacije Goriške matice, sodeloval v uredništvu Književne založbe Luč in postal sourednik Našega glasu v Trstu, kamor se je konec leta tudi preselil. Že spomladi 1928 je bil iz Trsta pregnan, nastanil se je v Gorici in 1929 prevzel uredništvo Luči ter Biblioteke za pouk in zabavo. Zaradi kulturno-prosvetne dejavnosti med Slovenci na Primorskem pod fašistično zasedbo je bil večkrat zaprt in 1930 obsojen na dve leti hišnega pripora. Spomladi 1934 je bil obsojen na tri leta konfinacije na otoku Ventotene pri Neaplju, vendar so ga po štiridesetih dneh izpustili. Udeležil se je kongresov PEN-klubov v Barceloni (1936), Parizu (1937) in Pragi (1939). Junija 1940 je bil ponovno zaprt in interniran (Pisticci v Lukaniji, Colfiorito v Umbriji in Isernio pri Campobassu do oktobra 1941). Znova je bil zaprt v Gorici (1942−43), od koder je po kapitulaciji Italije odšel v partizane. Postal je eden od voditeljev narodnoosvobodilnega gibanja na Primorskem: bil je član AVNOJ in predsednik PO OF za Slovensko primorje od novembra 1943, od februarja 1944 član IO OF in predsedstva SNOS, septembra 1944 je postal predsednik PNOO za Slovensko primorje in Trst. Po osvoboditvi je bil v Trstu izvoljen za predsednika Slovansko-italijanske antifašistične unije za Julijsko krajino in bil član posebne delegacije PNOO za Trst in Slovensko primorje na pariški mirovni konferenci (1946). Od 1947 je živel v Ljubljani, postal je podpredsednik Prezidija Ljudske skupščine LRS (do 1953) in tudi pozneje opravljal politične funkcije (mdr. je bil večkratni republiški in zvezni poslanec v Beogradu, član vodstev SZDL Slovenije in Jugoslavije). 1950 je postal predsednik Društva slovenskih pisateljev – to funkcijo je opravljal dva mandata – 1952−62 je bil podpredsednik Slovenske matice, od 1953 je bil redni član SAZU, 1960–66 je bil tajnik njenega razreda za umetnosti.
Bevk je po več kot sto napisanih literarnih delih, od katerih so mnoga doživela več izdaj in številne ponatise, najplodnejši slovenski pisatelj. Njegova prva objava je bil prozni prispevek Vstajenje v reviji Domači prijatelj (1906), v literarno javnost pa je izraziteje vstopil okrog 1910, ko se je za dobro desetletje pridružil mladokatoliškemu krogu z objavami v Zori ter Domu in svetu. Pod vplivom katoliške moderne, poezije Josipa Murna in Otona Župančiča je izpovedoval lepoto kmečkega sveta, z vojnimi motivi ujel tok ekspresionizma ter pesnil o erotičnem zanosu in lepotnih občutjih domače pokrajine. Z zbirko Pesmi (1921) je svoje pesništvo v glavnem sklenil (pesmi je občasno objavljal še do 1927) in se ob manj izraziti dramatiki (npr. Kajn, Ljubljana, 1925) preusmeril v pripovedništvo. Sprva je pisal kratko prozo z obsodbo vojne in temo ponižane človečnosti, nastalo po vzoru Ivana Cankarja in Leonida Andrejeva. Deloma jo je zbral v zbirkah Faraon (1922) in Rablji (1923), nato se je opazneje posvetil pisanju obsežnejših novel, povesti in romanov z meščansko, kmečko, narodnostno (zgodovinsko in sodobno), socialno in moralno tematiko. Bevkova meščanska proza še vsebuje odmeve vojnih in povojnih razmer, vendar je (ne brez sledov Alojza Gradnika, Avgusta Strindberga in Fjodorja Mihajloviča Dostojevskega) osredinjena na temno erotiko ter duševna trenja med moškim in žensko: prinaša kritiko in mračno sliko meščanske družbe z romantično grozljivimi in kriminalnimi dejanji ter naturalističnimi opisi patoloških posledic erotičnega nagona (Suženj demona, Ljubljanski zvon, 1925; Muka gospe Venere, Dom in svet, 1925; Julijan Sever, Dom in svet, 1926; V zablodah, 1929; Gospodična Irma, 1930; Človek brez krinke, Ljubljanski zvon, 1934 idr.). S podeželsko prozo je Bevk posegel v preteklost in sodobnost. Največkrat je umeščena v odmaknjene kraje cerkljansko-tolminskega hribovja, prikazuje značajsko trde, samosvoje in čudaške ljudi, njihove pogubne strasti, maščevalnost, boj za ljubezen, zemljo in kruh, sega pa tudi v goriško in tržaško pokrajino ter Beneško Slovenijo. Rasla je iz ljudskega izročila, pisateljevih doživetij rojstne pokrajine, družbene in narodnostne stvarnosti. Ob folklorno-romantičnih primeseh, naturalistični in kriminalni motiviki se v tej prozi s tematizacijo moralnih vprašanj in socialnega položaja kmečkih ljudi pokaže Bevkova usmeritev v realizem. Psihologija hribovcev, združena z groteskno ljudsko motiviko, je prvič ubesedena v Povestih o strahovih (Mladika, 1922), podobno v prvi izrazitejši domačijski povesti Smrt pred hišo (1925), predelani v kolektivno povest (Ljudje pod Osojnikom, 1934) o hribovskih rodovih z razdrobljenimi zgodbami o razvoju in propadanju kmetij, o strasti in krutem obračunavanju med ljudmi, o boleznih, nesrečah, nastajanju bajtarjev idr. Številne kmečke povesti, novele in romani (Jakec in njegova ljubezen, 1927; Krivda, 1929; Vedomec, 1931; Dedič, 1933; Huda ura, 1935; Gmajna, 1933) pripovedujejo o mrkih značajih hribovcev, o njihovih prvinskih strasteh, ljubosumju, sovraštvu, umorih, o delu v koroških in romunskih gozdovih, pohlepu po zemlji, pogreznjenosti v privide in strahove ter o postopnem razumskem sprejemanju stvarnosti kakor tudi o spremembah življenja na vasi, npr. ob spominih na gradnjo obsoško-bohinjske železnice (Železna kača, 1932), o preseljevanju vaških deklet v mesto in njihovi usodi (V mestu gorijo luči, 1936), goriških dekletih in ženah, ki so se preživljale kot dojilje v Egiptu in tam zapadale v prostitucijo (Žerjavi, 1932). V sodobni in zgodovinski prozi (s to je najbliže Ivanu Preglju) se je posvečal trpljenju in narodnostni problematiki Slovencev na Primorskem. V zgodnjih povestih (npr. Kresna noč, 1927) je posegal še v davna izročila, jih prepletal z ljudsko fantastiko in demonično naravo, starodavnimi obredi in folklorno-mitološkimi bitji. V nadaljevanju se je oprl na domačo zgodovino in ob pobudi Zgodovine Tolminskega (Gorica, 1882) Simona Rutarja napisal romaneskno trilogijo Znamenja na nebu (Krvavi jezdeci, 1927; Škorpijoni zemlje, 1927; Črni bratje in sestre, 1929), ki sta ji sledila še povest Umirajoči bog Triglav (1930) in roman Človek proti človeku (1930). V tolminski trilogiji, ki sega v 14. stoletje, gre za tematizacijo srednjega veka na Slovenskem z motivi kuge, vojske, lakote, trpljenja kmečkega ljudstva in podložnikov, spopadov tolminskih kmetov s tujo zemljiško in cerkveno gospodo ter za preplet zgodovinske stvarnosti s folklorno-mitično motiviko, vizijami in apokaliptično simboliko. Z zgodovinsko prozo je Bevk osvetljeval preteklo trpljenje svojih rojakov pod (v njegovi perspektivi) tujo gospodo ter z asociacijami na sodobnost spodbujal narodni odpor primorskih Slovencev in osvoboditev izpod fašizma. V umetniško najbolj dovršenem romanu Kaplan Martin Čedermac (1938, podpisan s psevdonimom Pavle Sedmak) je neposredno posegel v čas fašistične okupacije in narodnega zatiranja Slovencev v Beneški Sloveniji. Z glavno osebo, narodno zavednim duhovnikom, trdno povezanim z ljudstvom, je tematiziral boj za slovenski jezik kot temelj slovenstva. O fašističnem nasilju je pisal tudi po drugi svetovni vojni (Črni bratje, 1953). Mdr. je napisal scenarij za film Še bo kdaj pomlad, potopisne črtice (Izlet na Špansko, 1936; Deset dni v Bolgariji, 1938) in spominsko prozo (Začudene oči, 1952; Pot v svobodo, 1953; Mrak za rešetkami, 1958; Pot v neznano, 1970).
Že pred drugo svetovno vojno je bil eden najvidnejših ustvarjalcev slovenske mladinske književnosti najrazličnejših zvrsti. Začetnim dramskim prizorom (Veseli god, 1912, s psevdonimom Esar Vano), otroškim pesmim in igram (Pastirčki pri plesu in kresu, 1920) so sledile najbolj znane in umetniško najboljše povesti o življenju otrok v tedanji družbi in njihovi povezanosti z naravo (Tatič, 1923; Lukec in njegov škorec, 1931; Lukec išče očeta, 1932; Pastirci, 1935; Grivarjevi otroci, 1939; Pestrna, 1939). Tem je po vojni dodal povesti in zgodbe o NOB ter življenju pod fašizmom (npr. Tonček, 1948; Mali upornik, 1951; Učiteljica Breda, 1963; Vanka partizanka, 1963), avtobiografske črtice (Otroška leta, 1949); biografske črtice o Titu (Knjiga o Titu, 1955), besedila za slikanice (Naše živali, 1966; Kurir Markec, 1977), zgodovinske povesti (Tolminski punt, 1968), potopise po slovenskem etničnem ozemlju (Pisani svet, 1958; Ob morju in Soči, 1959; Rož, Podjuna, Zila, 1965) idr.
Bevkova dela so prevedena v hrvaščino, srbščino, makedonščino, bolgarščino, češčino, slovaščino, poljščino, ruščino, nemščino, litovščino, italijanščino, angleščino, danščino, madžarščino, albanščino, turščino, japonščino, esperanto, romunščino, francoščino, ukrajinščino idr. Po nekaterih delih (Kaplan Martin Čedermac, Pastirci, Črni bratje) so bili posneti filmi in TV-oddaje, nekaj pesmi je uglasbenih (Pri čevljarju, Rajanje, Otroci zibljejo idr.). Bil je urednik različnih revij in časopisov (Mladost, Čuk na pal'ci, Goriška straža, Naš glas, Razgledi, Čukov koledar idr.), soustanovitelj Nove založbe, uredil je antologijo Enodejanke (1921), izbor slovenske mladinske poezije Malčki in palčki (1921) ter zbirko narodopisnih pesmi Mlada Zora (1924). Prevajal je besedila iz slovanskih jezikov za potrebe Glasbene matice, mdr. dela Vladislava Stanislava Reymonta (Tomek Baran, 1928), Elze Orzeszkowe (Kmetavza r, 1931), Karla Čapka (Hordubal, 1939). Napisal je dve biografiji (V spomin narodnemu heroju Janku Premrlu - Vojku, Knjiga o Titu ) in se posvečal bibliografskemu delu (popisi primorskega tiska v zborniku Luči ).
Bevk velja v slovenskem literarnem spominu za izjemno plodovitega in fabulativno nadarjenega pisatelja za odrasle, ki je v številnih delih tematiziral preteklo in sodobno življenje v rojstnem tolminsko-cerkljanskem hribovju ter na širšem Primorskem, in kot eden najvidnejših ustvarjalcev slovenske mladinske književnosti. Poznamo ga kot narodno zavednega Slovenca, neutrudnega borca za osvoboditev Primorske izpod fašizma in kot vsestranskega kulturnega delavca. Bevkova umetniško najbolj prepričljiva dela za odrasle in mladino (Kaplan Martin Čedermac, Peter Klepec, Lukec in njegov škorec) so uvrščena v slovenski literarni kanon in se ponatiskujejo tudi v današnjem času.
Bevkov doprsni kip na solkanskem pokopališču in spomenik v Novi Gorici sta delo Borisa Kalina, prav tako Bevkov doprsni kip v Ljubljani (postavljen 1974). Po pisatelju so poimenovane Bevkova bralna značka, Goriška knjižnica Franceta Bevka v Novi Gorici, Osnovna šola Franceta Bevka v Tolminu in Ljubljani, več ulic in trgov itd. Volarjeva domačija v Zakojci, v kateri je preživel otroštvo in mladost, je bila 1990 preurejena v muzej. Prejel je več priznanj, odlikovanj in nagrad, mdr. nagrado Mladinske matice za Pastirce (1935), Prešernovo nagrado za Tončka (1948), Levstikovo nagrado za Otroška leta (1949), Prešernovo nagrado za življenjsko delo (1954), nagrado mladega pokoljenja v Beogradu (1960), nagrado AVNOJ (1968), priznanje zlata knjiga za Pestrno (1968) in za Malega upornika (1969).
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine