Novi Slovenski biografski leksikon
BELEC, Ivan (krstno ime Joannes Beuzh; Johann Bevc, Johann Bevec, Johann Beuc; šifra S-n), socialni pisec (r. 3. 4. 1856, Radomlje; u. 9. 6. 1889, Veliki Trn, Krško). Oče Sebastjan, mati Marija, r. Vodiškar.
Ljudsko šolo je obiskoval v Kamniku, gimnazijo pa 1868–75 v Ljubljani, kjer je tudi študiral bogoslovje. 1879 je bil posvečen v duhovnika. Kot kaplan je služboval v Starem Logu na Kočevskem (1879–81), na Igu (1881–83) in v Žireh (1883). Kasneje je kot župnijski upravitelj in duhovnik deloval na Fužinah (Bela Peč, 1883–86) in Kamniku (1887, tam ni upravljal župnije) in že v začasnem pokoju pri podružnici Cerkljanske fare v Lahovičah (1888–89). Vse do 1889 je bil župnijski upravitelj v Velikem Trnu pri Krškem, kjer je tudi umrl.
Belec je začel pisati že med študijem. 1877–81 je v Slovenskem narodu pod šifro S-n objavil večje število člankov. Sprva zapise o rusko-turški vojni in poročila z bojišč, ki jih je povzel po ruskih časnikih. Zagovarjal je koristi te vojne za slovanstvo ter kritiziral angleško in madžarsko politiko, ki je podpirala Turke. Sočasno je pisal o odnosih med Avstrijo in Nemčijo ter Rusijo v povezavi s poljskimi političnimi težnjami. V prispevkih o slovanskem vprašanju se je zavzemal za združitev vseh Slovencev, obsojal je njihovo nizko narodno zavest, hkrati pa zagovarjal slovansko vzajemnost in ustanovitev vseslovanskega literarnega časopisa za širjenje le-te; predlagal je, da bi ruski jezik postal knjižni jezik vseh Slovanov. V tem obdobju je napisal prve članke o socialnih vprašanjih (na primer članek o državnih dolgovih in njihovih socialnih posledicah, Slovenski narod, 1877). Nanj je močno vplivalo delo pruskega katoliškega sociologa Carla von Vogelsanga, vendar je Belec ostal predvsem pisec in teoretik. Zaradi razvitega socialnega čuta je pogosto predstavljen kot predhodnik Janeza Evangelista Kreka.
Po smrti Josipa Jurčiča 1881 je Belec prenehal pisati za Slovenski narod in postal dopisnik Slovenca, sodeloval pa je tudi pri Ljubljanskem zvonu. 1882–89 je pod šifro S-n in pod svojim polnim imenom nadaljeval s pisanjem o socialnih tematikah in verski disciplini Slovencev. Njegove najpomembnejše razprave – Zemljišče in kapital (1882), Kmetom v pomoč (1885), Obresti v socijalnem oziru (1888) – so v Slovencu izhajale v nadaljevanjih, slednji sta bili tudi ponatisnjeni v knjižni obliki. Obravnaval je problematiko slovenskih kmetov in delavcev, kritiziral kapitalizem in se zavzemal za povratek h krščanskemu socialnemu redu. Tudi v člankih in krajših razpravah (Moderna zgodba ali faliment, 1884; Materializem v narodnem gospodarstvu, 1884; Ob agrarnem vprašanju, 1885) se je loteval sorodnih tematik. V spisu Krščanstvo in pa delo (1882) se je zavzemal za prepoved ženskega dela v tovarnah, za skrajšanje delavnika in zvišanje delavskih plač. Prav tako se je zavzemal za to, da bi delavci postali lastniki delovnih sredstev. V razpravi Kmetom v pomoč (1885) je zahteval, da država ali dežela odkupita zemljiški dolg kmetov s pomočjo hipotekarne banke in da se ustanovijo tako imenovani stalni ali kmečki domovi po ameriškem vzoru »homestead«, ki se ne smejo zadolževati, razkosavati ali prodati na dražbi. V istem spisu je zahteval ustanovitev kmetijskih zadrug, ki bi imele poleg gospodarskih tudi sodne in politične pravice.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine