Novi Slovenski biografski leksikon
Ljudsko šolo je obiskoval v Begunjah, v Ljubljani četrti razred glavne šole (v šolskem letu 1863/64) in 1864–72 gimnazijo. Jeseni 1872 se je vpisal na filozofsko fakulteto dunajske univerze in obenem v vojski služil kot enoletni prostovoljec. Na fakulteti je poleg zgodovinskih predavanj poslušal tudi predavanja slavista Frana Miklošiča. V drugem letniku je dobil Knafljevo štipendijo, ki jo je prejemal tri leta. Izpit za poučevanje zgodovine in geografije na srednjih šolah je opravil 1876, izpit iz nemščine za poučevanje v nižjih razredih gimnazije pa 1879. Pri profesorju Gregorju Kreku v Gradcu je opravil tudi izpit iz slovenščine za poučevanje v nižjih razredih. 1877–92 je poučeval na deželni realki v Novem Jičínu na Moravskem, 1892 je prevzel profesorsko mesto na moškem učiteljišču v Celovcu, kjer je ostal do upokojitve 1907. V Celovcu je pomagal ustanoviti zasebno učiteljišče sester uršulink (višjo dekliško šolo) in jo nekaj časa tudi vodil; s tega položaja ga je odstavila nemška narodna politika. Bil je ravnatelj Mohorjeve tiskarne in blagajnik Mohorjeve družbe.
Poleg pedagoškega dela se je ukvarjal tudi s pisanjem zgodovinskih razprav in knjig ter publikacij, ki so obravnavale zgodovino slovenskega šolstva. Pisal je tako, da so bila njegova dela razumljiva tudi nestrokovnjaku. Objavljal je v Ljubljanskem zvonu, Carinthii, Letopisu Matice slovenske, Izvestjih muzejskega društva za Kranjsko, nameraval je objaviti prispevek tudi v Časopisu za zgodovino in narodopisje, vendar ga je smrt prehitela.
V zgodovinopisju je posegel na različna področja in v različna obdobja. Ta del svoje kariere je začel s člankom Velehrad (Ljubljanski zvon, 1885), v katerem je poljudno opisal kraje, kjer naj bi potoval sv. Metod. Istega leta je v Letopisu Matice slovenske objavil življenjepis, vlogo in pomen Žige Herbersteina; poudaril je slovanstvo in Herbersteinov opis Rusije. Naslednje leto je prav tako v Letopisu Matice slovenske opisal problematiko Judov na Kranjskem. V članku Plemstvo in narodni razvoj (Ljubljanski zvon, 1887) je spregovoril o pomenu plemstva za življenje in razvoj posameznih narodov. Njegovo najpomembnejše delo Slovenci in 1848. leto je izšlo 1888. V njem je dokazoval, da so se Slovenci začeli obnašati kot narod šele v tem letu. Nekatera pomembnejša dognanja iz te knjige je objavil v nemščini v Österreichisches Jahrbuch na Dunaju (1890–96). V članku K zgodovini 1848 l. (Ljubljanski zvon, 1889) pa je pisal o jugoslovanskem protokolu vseslovanskega shoda v Pragi. V knjigi Naš cesar (1898) je v poljudni obliki predstavil svetle in temne dneve tedanjega vladarja, hkrati pa je opisal tudi 50-letni gospodarski in kulturni razvoj Slovencev. Gospodarske in politične razmere po koncu Ilirskih provinc je predstavil v razpravi Deželni stanovi kranjski od 1818–1847: prinos h kranjski zgodovini (Letopis Matice slovenske, 1890). Gospodarske razmere na neagrarnem področju 18. stoletja je opisal v članku K obrtni politiki 18. veka (Izvestja muzejskega društva za Kranjsko, 1894), v katerem opisuje prizadevanja za svobodnejšo obrtno politiko. Težavno gospodarjenje Novega mesta v 18. stoletju, zaplete med frančiškani in njihovo gimnazijo ter novomeškimi oblastmi je predstavil v razpravi K zgodovini novomeški v 18. stoletju (Izvestja muzejskega društva za Kranjsko, 1892). S področja šolstva je pomembna študija Ustanovitev narodne šole na Slovenskem (1894 in 1895), v katerem opisuje šolske razmere obdobja 1740–1805; koroško šolstvo pa je opisal v članku Die theresianisch-josephinische Schulreform in Kärnten (Carinthia, 1903 in 1904). Za Slovensko šolsko matico je pripravljal knjigo Zgodovinska učna snov za ljudske šole (1902–06). Njegovo delo je nadaljeval Matko Potočnik. Snov za svoje članke je Apih nabiral v arhivih na Dunaju, v Celovcu in Ljubljani, uporabljal je tudi sodobne tiskane vire in literaturo.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine