Novi Slovenski biografski leksikon
DREKONJA, Ciril (psevdonimi Cirillo Drekonja, Ciril Ivanov, Cirillo Ivanov), pisatelj, pedagog, zbiratelj narodnega blaga (r. 2. 7. 1896, Temljine; u. 31. 1. 1944, Ljubljana, Šentvid, pokopan v Begunjah). Oče Ivan Drekonja, bajtar, mati Marija Drekonja, r. Čufar. Vnuka Metod Dragonja, politik, gospodarstvenik, in Ciril Dragonja, bančnik.
Osnovno šolo je obiskoval v Podmelcu (1905–11), učiteljsko pripravnico v Tolminu (1911–12), učiteljišče v Gorici (1912–15). Maturo je opravil 1916 pred posebno goriško izpraševalno komisijo v Ljubljani. Strokovni izpit je opravil 1920 na učiteljišču v Tolminu.
V vojsko je bil vpoklican junija 1916, še istega leta je bil zaprt na Ljubljanskem gradu. Nato so ga začasno oprostili vojaščine in je z vmesno prekinitvijo od maja do novembra 1918, ko so ga spet vpoklicali, poučeval na Pečinah (1917–19), Slapu (pri Vipavi, 1919), Šentviški Gori, Slapu ob Idrijci in v potovalni šoli na Pečinah (1919–27). Kot zavednega slovenskega učitelja so ga prestavili v Demonte v notranjost Italije. Po nekaj mesecih se je vrnil domov, kjer se je posvečal narodnoobrambnemu delu. Spodbujal je starše, da so otroke doma učili slovenskega jezika, in jim skrivaj nosil učbenike iz Ljubljane. Bil je marksistično opredeljen, na Šentviški Gori je vodil Bralno društvo, v protifašističnem delovanju je tesno sodeloval z rojakom Zorkom Jelinčičem, s katerim sta mdr. načrtovala ilegalni tridnevni politično-prosvetni tečaj za učitelje. Zaradi tega je moral konec 1929 skupaj z družino emigrirati v Jugoslavijo. Poučeval je v Kobilju (1929–30), Turnišču (1930–37), Jarenini (1937–38) in Pobrežju (1938), bil okrajni šolski nadzornik v Kamniku (1939–41). Po nemški okupaciji je pustil učiteljsko službo in se zaposlil v tovarni usnja v Kamniku. Maja 1941 je bil aretiran in po šestih mesecih izpuščen. Decembra 1943 so ga Nemci ponovno aretirali, prepeljali v Šentvid in ga januarja 1944 skupaj s skupino drugih talcev ustrelili.
Literarno se je začel udejstvovati že kot dijak, ko je s sošolci izdajal literarno glasilo Refleksi. V socialistično usmerjeni tržaški leposlovni in poljudnoznanstveni reviji Njiva je objavil svojo prvo tiskano pesem Ljubici (1919). S poezijo in prozo je sodeloval še v Koledarju Goriške matice, zbornikih Luč in Kresnice, revijah Mladika, Novi rod, Naš glas, Naš rod, Vrtec, Roditeljski list, Mladi Prekmurec ter Biblioteki za pouk in zabavo. V knjižni izdaji je izšla njegova povest Dolg (1931). Pri njem je poleg kmetstva poudarjena domovinska ideja, naslanja se na domačo pokrajino in njene probleme. Njegova navezanost na Baško grapo in domačijo se kaže v vseh objavljenih povestih, pa tudi v nedokončanih delih, delih iz zapuščine in pesmih. Izpostavljen je ljubezenski motiv, ki pa je potisnjen v okvire vaške morale. Nobenega problema ne zaostri do radikalnosti, zato pri njem ni zaslediti fatalizma, pretirane revolucionarnosti ali protimeščanskosti.
Drekonja se je pod vplivom Jožefa Kende posvečal tudi zbiranju narodnega blaga. Iz Kendove zapuščine je uredil in objavil zbirko rekov Recila, reki, resnice in modrosti s Tolminskega (1931) in poskrbel za objavo Tolminskih narodnih pravljic (1932). Tudi to delo v pretežni meri temelji na gradivu, ki ga zbral Kenda. Dodane so pravljice, ki sta jih zbrala Andrej Šavli in Drekonja.
S pedagoškimi članki je sodeloval zlasti v Učiteljskem listu, ki ga je 1920–26 izdajala Zveza slovanskih učiteljskih društev v Trstu, pa tudi v Roditeljskem listu, ki je pred vojno izhajal v Mariboru. Pisal je o poučevanju maternega jezika v prvih razredih osnovne šole in začetnici, mladinskem listu, šolski zadrugi, šolski občini, umetniški vzgoji v šoli, učiteljskih knjižnicah in izobraževanju učiteljstva. Zavzemal se je za delovno šolo. Blizu mu je bilo gibanje, ki je želelo reformirati šolo z uveljavitvijo načela, da je delo hkrati didaktična osnova in pogoj za aktivni pouk. Pisal je o umrlih učiteljih Jožefu Fonu, Janku Grželju in Jožefu Kendi (o njem v Koledarju Goriške matice) ter omenjal Ivana Cankarja in njegova dela za otroke. Poročal je o delovanju Tolminskega učiteljskega društva, njegovih zborovanjih, sejah in učiteljskih konferencah. Svoje poglede na družinsko vzgojo je zbral v knjigi Pod domačim krovom (1930).
Za zasluge na prosvetnem področju je bil odlikovan z redom Sv. Save. Na Temljinah so mu 1954 postavili kamnito spominsko mizo.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine