Novi Slovenski biografski leksikon
ČIBEJ, Franjo (Fran Čibej, dr. Franjo, Čibej, Fr. Čibej, Fr. Č., Franjo, šifre: Č. F., F. Č.), pedagog, filozof (r. 21. 6. 1901, Gorica, Italija; u. 15. 5. 1929, Ljubljana). Oče Franc Čibej, sodni uradnik, mati Katarina Čibej, r. Eržen.
V Trstu je obiskoval osnovno šolo (1907–11) in nemško državno gimnazijo (1911–15). Družina je bila med vojnimi begunci v Gradcu, kjer je obiskoval državno gimnazijo (1915–19). Po končani prvi svetovni vojni so se preselili v Ljubljano, kjer je na poljanski gimnaziji obiskoval zadnji semester in 1919 maturiral. V šolskem letu 1919/20 je obiskoval ljubljansko Teološko fakulteto, 1920 pa je nadaljeval študij filozofije, pedagogike, matematike in fizike na Filozofski fakulteti ljubljanske univerze. Diplomiral je 1924, naslednje leto pa doktoriral z disertacijo Predmetno-psihološka analiza socialnih form. V šolskem letu 1925/26 je v Münchnu en semester študiral sociologijo in navezoval stike z vidnimi nemškimi pedagogi. Na ljubljanskem učiteljišču se je zaposlil 1927 in tam poučeval do smrti.
V svojih številnih razpravah in člankih (mdr. v Čas, Dom in svet, Ljubljanski zvon, Mladika, Pedagoški zbornik, Popotnik, Slovenec, Slovenski narod, Socialna misel : mesečnik za vse panoge socialnega in kulturnega življenja) se je ukvarjal s filozofskimi, pedagoškimi, splošnokulturnimi in sociološkimi vprašanji, povezanimi z življenjem. Bil je soustanovitelj prenovitvenega katoliškega mladinskega gibanja. V študijah o mladinski psihologiji je upošteval psiho kot celoto, prikazal različne gensko-psihične sestave, razpravljal z enotnega stališča duševne statičnosti in progresivnosti. Med prvimi na Slovenskem je pisal o filmu, nekaj člankov pa tudi o plesu. Bil je učenec pedagogov Franceta Vebra in Karla Ozvalda. Že na učiteljišču je predaval v Pedagoškem krožku in ga po nastavitvi na učiteljišče oživil, razširil ter predaval o psihologiji, sociologiji in socialni ekonomiji. V svojih delih je opozarjal na vrednote duhovne kulture in zahtevo po njej postavljal znanstveno, psihološko, pedagoško, filozofsko in sociološko. Pri delu z učenci je dosegel izjemne uspehe, saj si je s svojim znanjem in znanstveno objektivnostjo pridobil njihovo zaupanje ter z njimi razpravljal o posameznih vprašanjih. Njegov profesor Karel Ozvald mu je posvetil knjigo Duševna rast otroka in mladostnika, ki je izšla 1930.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine