Novi Slovenski biografski leksikon
CRAGNOLINI, Antonio (Anton Cragnolini), stavbar (r. 12. 6. 1809, Humin/Gemona del Friuli, Italija; u. 1837, Celovec, Avstrija). Oče Krištof (Christoph) Cragnolini, stavbni mojster.
Izvira iz furlanske družine stavbenikov. 1820–24 je obiskoval škofijsko gimnazijo v Vidmu, nato je študiral na akademiji lepih umetnosti (Accademia di Belle Arti) v Benetkah, kjer je 1824–26 obiskoval osnovno kiparsko šolo, 1826–28 pa ornamentalni razred (Scuola del Ornato) pri Giuseppeju Borsatu. Po končani akademiji se je pri očetu, stavbnem mojstru v Celovcu, izučil stavbarstva. Od 1830 je deloval na Kranjskem, sprva kot očetov pomočnik pri prenovi škofijskega dvorca Goričane, pri čemer je v očetovi odsotnosti dela tudi večkrat vodil. Po približno dveh letih se je osamosvojil, 1832 je v Ljubljani pri Deželni gradbeni direkciji opravil izpit za mestnega stavbnega mojstra, vendar mu magistrat zaradi nasprotovanja polirjev in stavbnega mojstra Venceslava Vadlava ni podelil obrtnega dovoljenja. Konca pravde, ki je temu sledila, Cragnolini ni dočakal. Kljub temu je 1832–34 veliko zidal v Ljubljani, 1833–35 pa tudi v Zagrebu, kamor je odšel na povabilo trgovca Krištofa (Kristofora) Stankovića, ki je del svojega loterijskega zadetka namenil gradnji novega gledališča, sočasno pa je mestna uprava sklenila s prezidavo sosednjih stavb ustvariti mestno hišo. Načrte za oba objekta je izdelal Cragnolini, ki je gradnjo tudi vodil, delno z očetovo pomočjo. Ker mu Stanković ni plačal dela, Cragnolini ni mogel poplačati upnikov, zato je 1835 odšel v Ljubljano, kjer pa so ga aretirali, odvedli v Zagreb in zaprli. Iz zapora je 1836 pobegnil in se vrnil v Ljubljano, a se je zaradi pomanjkanja naročil jeseni 1836 vrnil k očetu v Celovec, kjer je poleti 1837 (točen datum ni znan) nenadoma umrl.
Sodi v skupino furlanskih stavbenikov, ki so v predmarčni dobi, zaznamovani z arhitekturo deželnih gradbenih direkcij, zasnovano pod vplivom varčevalnih ukrepov, pomembno obogatili arhitekturno podobo Ljubljane. Ob odsotnosti drugih stavbnih mojstrov je v vsega štirih letih postavil ali prezidal več zasebnih stavb in tako za kratek čas zapolnil vrzel, ki je nastala po odhodu njegovega rojaka Francesca Coconija. Cragnolinijevo arhitekturo odlikuje raba zmernega klasicističnega okrasja, zlasti pilastrov, vodoravnih profiliranih zidcev ter z rustiko členjenega pritličja z gladkim ometom okoli oken (npr. Lazarinijeva hiša, 1834, Ljubljana). Okrasni elementi (npr. štukatura v zatrepu Stanovskega gledališča, 1832, Ljubljana; plošče z reliefi na Englerjevi hiši, 1834, Ljubljana) so finejši kot pri drugih sočasno delujočih furlanskih stavbenikih, vzrok temu pa je bržkone stavbenikov študij na beneški akademiji. Kljub kratkemu obdobju delovanja je v ljubljansko arhitekturo predmarčne dobe vnesel nekaj novih slogovnih rešitev, ki kažejo odmeve italijanskega šolanja, zaradi česar njegova arhitektura predstavlja pomembno protiutež vplivom srednjeevropske arhitekture, sicer očitnih v delih inženirjev Deželne gradbene direkcije.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine