Novi Slovenski biografski leksikon
CEJ, Demetrij (Ivan Cej, Demetrio Cej, Mitja Cej, Ivan Demetrij Cej, Demetrij Ivan Cej), slikar, scenograf, kostumograf (r. 28. 5. 1931, Beograd, Srbija; u. 23. 3. 2012, Gorica, Italija). Oče Roman Cej, uradnik, mati Štefanija Cej, r. Remškar. Nečak David Cej, slikar.
Otroštvo je preživel v Beogradu, tam je obiskoval osnovno šolo. 1942 so se vrnili v Gorico, kjer je opravil zadnje leto šolanja v italijanski šoli in 1944 začel obiskovati slovensko gimnazijo. 1947 se je vpisal na umetniško šolo v Gorici in 1952 diplomiral. 1953–64 je bil zaposlen kot barvar v ladjedelnici v Tržiču (Monfalcone) in 1960–64 kot scenograf sodeloval z gledališčem Piccolo teatro v Gorici. 1965 se je preselil v Trst, kjer je bil do 1993 scenograf in kostumograf v Slovenskem stalnem gledališču (SSG). 1972 se je preselil v Boršt (Sant'Antonio in Bosco), atelje pa je ohranil v Trstu. 1993 se je upokojil in se leto kasneje preselil v Gorico, kjer je živel do smrti.
Njegovo začetno slikarsko obdobje označuje intimistično, družbenokritično in antimilitaristično vzdušje. Motivni svet tovarn, ladjedelnice in mestne periferije je oblikoval s sumarično potezo, preprosto zasnovanimi barvnimi polji in močnimi barvnimi kontrasti. Po preselitvi v Trst se je vsebinsko zatekal k mediteranskim motivom, kot so kraške vasice, istrska mesta, privlačili so ga obmorski pejsaž in stilizirani sončni prizori. Bolj kot narativni detajli so mu bili pomembni kompozicija, konstrukcija in gosti barvni nanosi zemeljskih odtenkov, rad je uporabljal zlate osnove ali barve neba. Zanj so še posebej značilne upodobitve sonca oz. lune, ki predstavljata bistveni kompozicijski in vsebinski element. Njegova krajina tako deluje kot osebno doživetje, utripa v barvnih lisah. Večkrat je krajino nadgradil s t. i. tretjo dimenzijo, tako da je na platno nanašal neslikarski material. V popolno abstrakcijo nikoli ni zares prestopil, vselej si je prizadeval ohraniti kompozicijsko zasnovo, ki izhaja iz figuralnega sveta. Za njegovo zadnje obdobje je značilno likovno raziskovanje razsežnosti vesolja.
S scenografijo se je začel ukvarjati v Gorici, kjer je – sprva kot pomočnik slikarju Sergiu Altieriju in v sodelovanju z režiserjem Francescom Macedoniem – za Piccolo teatro Cittá di Gorizia zasnoval več scen. Še bolj izstopajoče pa je njegovo delo v SSG v Trstu, kjer je 1965 prevzel scensko delavnico od Jožeta Cesarja in v treh desetletjih zasnoval okoli sedemdeset scenografij. Kot scenograf je podpisal tudi nekatere predstave v Primorskem dramskem gledališču (PDG) v Novi Gorici in otvoritveno predstavo Kulturnega doma v Gorici. V šestdesetih in sedemdesetih letih 20. stoletja je prispeval k modernizaciji odrskega prostora z vključevanjem tehničnih novosti (filmskih projekcij), predvsem v sodelovanju z režiserjem Jožetom Babičem.
Prejel je več nagrad, mdr. 1962 prvo nagrado na ex temporu v Sacilu, 1963 prvo nagrado na ex temporu v Marianu, 1965 prvo nagrado na ex temporu v Števerjanu, 1968 prvo nagrado na ex temporu v Miljah, 1974 prvo nagrado na Razstavi o Odporniškem gibanju v Trstu in prvo nagrado na razstavi Kluba bivših dijakov slovenskega trgovskega zavoda KASTA, 1975 pa prvo nagrado na ex temporu v Maianu.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine