Novi Slovenski biografski leksikon
BRUMEN, Vinko (Vincenc Brumen), filozof, pedagog (r. 6. 12. 1909, Šalovci, Središče ob Dravi; u. 25. 3. 1993, Hurlingham, Buenos Aires, Argentina). Oče Vincenc Brumen, kmet, mati Marija Brumen, r. Bauman.
1916−22 je obiskoval osnovno šolo v Središču ob Dravi, 1922−26 meščansko šolo v Ormožu in 1926−31 učiteljišče v Mariboru. Na Filozofski fakulteti v Ljubljani je 1931−35 študiral pedagogiko (pri Karlu Ozvaldu) in filozofijo (pri Francetu Vebru). 1936 je doktoriral z nalogo Blaže in Nežica : kulturno-pedagoški pomen Slomškovega dela. 1937−38 je kot štipendist sklada Pavla Turnerja obiskal Nemčijo in Veliko Britanijo ter pripravljal habilitacijo o šolskem sistemu.
Kot profesor pripravnik je služboval na meščanskih šolah v Slovenj Gradcu (1939−40) in na Viču pri Ljubljani (1940−43), nato kot profesor na ljubljanskem učiteljišču (1943−45). 1945−47 je bil v Gorici ravnatelj slovenskega učiteljišča pod zavezniško vojaško upravo. Konec 1947 je emigriral v Buenos Aires, kjer je bil do upokojitve zaposlen pri založbi Kapelusz (nazadnje kot direktor oddelka za literaturo s področja humanistike). Od 1966 je občasno predaval na filozofski fakulteti ukrajinske Univerze sv. Klimenta (s sedežem v Rimu), od 1970 kot izredni profesor. V Argentini se je udejstvoval v slovenski izseljenski skupnosti in veliko predaval, mdr. po slovenskih krajevnih središčih in v okviru Slovenske kulturne akcije (več let je bil vodja filozofskega odseka). Za delo Iskanje (1967) je dobil natečajno Velikonjevo nagrado Slovenske kulturne akcije in tržaško literarno nagrado vstajenje.
Je avtor številnih razprav, člankov in knjižnih del. Sprva se je ukvarjal zlasti s pedagogiko. Razprave iz pedagogike in zgodovine pedagogike je objavljal v Popotniku, Slovenskem učitelju, Času, Vigredi, Zborniku Slovenske matice in Pedagoškem zborniku. Mdr. je napisal obsežno razpravo o Antonu Martinu Slomšku, predaval v Pedagoškem društvu idr.
Po prihodu v Argentino se je začel intenzivneje posvečati filozofiji, zlasti slovenski. Nanj so poleg pozne misli Franceta Vebra vplivali predvsem novotomisti (zlasti Aleš Ušeničnik). Bil je sistematičen mislec in je misli izražal na jasen in razumljiv način. Velik del opusa je namenil problematiki izseljenstva in se loteval številnih perečih problemov v argentinski izseljenski skupnosti. Bil je tudi poznavalec življenja in dela Janeza Evangelista Kreka.
Osrednje mesto njegove filozofske misli zavzema spoznavna teorija. Filozofija mu pomeni iskanje resnice o najpomembnejših in najglobljih vprašanjih o svetu in življenju. Organ, s katerim spoznavamo resnico, pa je um: opira se na podatke, ki mu jih posredujejo čutila, in jih nato razčlenjuje, posplošuje itd. Razlikuje med ontološko (»bitno resnico«) in logično resnico (spoznano resnico). Slednjo v skladu s klasičnim pojmovanjem opredeli kot ujemanje med mislijo in stvarnostjo. Vendar spoznanje ni le resnično mnenje o neki stvari, ampak ga moramo tudi sami sprejeti kot resnično. Pri tem se nam zastavljajo številne ovire: predsodki, vplivi različnih ideologij ipd. Popolnega spoznanja ni mogoče doseči; vedno spoznamo le posamezne vidike stvarnosti, naša delna spoznanja so nemalokrat tudi zmotna. Pomembno vlogo ima dialog, ki pripomore k razčiščenju in morebitnemu popravku naših spoznanj.
Vprašanje Boga je zanj eno od najpomembnejših vprašanj, s katerimi se ukvarja filozofija; v svojih delih je obravnaval zlasti dokaze za božje bivanje pri Tomažu Akvinskem in Francetu Vebru. Navezujoč na učiteljeva izvajanja (Knjiga o Bogu,1934) je menil, da lahko Boga dojamemo neposredno s pomočjo prvotnega zadevanja (Argentinski spisi, 1992), ki ga pripisuje nagonskemu doživljanju (»čustvenemu čutenju«). Ni bil prepričan o tem, da lahko neizpodbitno dokažemo božje bivanje, vendar pa ni mogoče dokazati, da Boga ni.
Na področju praktične filozofije sta ga zanimali zlasti splošna teorija vrednot in etika. Zagovarjal je tradicionalni nauk o sovpadanju biti in dobrega (ens et bonum convertuntur). Čim popolnejše je neko bitje, tem bolj dobro je; zlo mu pomeni isto kot nebit oz. nič. Razlikoval je med stvarnimi (ontološkimi) in doživetimi (fenomenološkimi) vrednotami. Menil je, da dobro in vredno nista istovetna. Dobrost je lastnost stvari: stvari so dobre, če so deležne bitnega dobrega in so njegova nepopolna uresničitev. Vrednote pa so virtualne izpopolnitve stvari oz. njihove dobrosti, ki jih odkrivamo na stvareh in jih uresničujemo, kar sodi v domeno praktičnega uma. Etika je pri njem povezana s težnjo po čim večji popolnosti življenja posameznika, občestva in celotnega človeštva; v njej ima pomembno vlogo vprašanje svobode. Etično nismo svobodni, ker smo dolžni delati dobro in se izogibati zlih dejanj.
V svojih delih z izseljensko tematiko (Iskanje, 1967; Naš in moj čas, 1980; Argentinski spisi, 1992) je obravnaval izseljensko usodo rojakov v Argentini, ki jo je razumel kot nalogo, kako čim bolj pristno in popolno živeti, pa tudi življenje v izseljenski skupnosti, ki ji je nastavljal kritično zrcalo. Posvečal se je vprašanju narodnosti in s tem povezanim problemom integracije (»prenarejanje«); prehod v novo narodno skupnost mu pomeni »sintezo«, višjo kakovostno stopnjo kulturne eksistence, temelječe na kulturni dediščini priseljencev in kulturi v novi domovini. Menil je, da je slovenščina bistvenega pomena za slovensko narodno pripadnost in zavest; poudarjal je pomen njenega ohranjanja v izseljenski skupnosti. Pisal je tudi o politiki in kulturnem ustvarjanju v izseljenski skupnosti, »naglavnih grehih« Slovencev ter o potrebi po narodni spravi. Boril se je proti predsodkom, ločevanju duhov, dogmatičnemu mišljenju, pozival je k dialogu in strpnosti do drugačnih naziranj.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine