Novi Slovenski biografski leksikon
BRATUŽ, Lojze (Lojze Bratuž - Sočenko, Alojzij Bratuž - Sočenko, don Gigino Bertossi), skladatelj, organist, zborovodja (r. 17. 2. 1902, Gorica, Italija; u. 16. 2. 1937, Gorica, Italija). Oče Franc Bratuž, delavec, mati Marija Bratuž, r. Simčič. Žena Ljubka Šorli, pesnica, hči Lojzka Bratuž, literarna zgodovinarka, kulturna delavka, sin Andrej Bratuž, šolnik, skladatelj, publicist.
Otroštvo je preživljal v Gorici. 1908–13 je obiskoval petrazredno osnovno šolo društva Šolski dom. 1911 je delal v uredništvu Primorskega lista, kjer ga je ena od uslužbenk naučila brati note. V šolskem letu 1913/14 je začel obiskovati novoustanovljeno državno gimnazijo s slovenskim učnim jezikom. Gimnazijski profesor petja Ivan Mercina je kmalu prepoznal in podprl Bratužev glasbeni talent. Že naslednje leto je začel občasno orglati v cerkvi sv. Antona v Gorici. V tistem času so nanj močno vplivale ideje preporodovcev. Ob vstopu Italije v prvo svetovno vojno 1915 je prekinil šolanje, še naprej pa je deloval kot organist v več goriških cerkvah. Pri opravljanju te službe je bil dvakrat zasut pod ruševinami in ranjen. Njegova družina je vztrajala v Gorici do italijanske okupacije avgusta 1916. Skupaj z drugimi prebivalci Gorice je bil začasno preseljen v notranjost Italije, najprej v Viareggio (Toskana), po incidentu, ko so slovenski begunci ob praznovanju novega leta prepevali slovenske pesmi, pa v Rotello (Molise). Po koncu vojne se je z družino vrnil v Gorico, kjer je nadaljeval šolanje v italijanskih šolah. 1919–20 je obiskoval učiteljski tečaj in opravil učiteljsko maturo.
Po 1920 je služboval kot učitelj v okolici Gorice, najprej 1920/21 v Šmartnem pri Kojskem, v naslednjem šolskem letu pa v Solkanu. Pred parlamentarnimi volitvami 1921 se je vključil v politično delovanje in govoril na predvolilnih shodih. Zavzemal se je za pravice slovenske narodne skupnosti, za ohranjanje in širjenje slovenske kulture ter še posebej slovenske pesmi. 1922–23 je služil vojaški rok v Veroni. Po vrnitvi je služboval kot učitelj v Batujah. 1924 je napredoval v učitelja načelnika, vendar je bil ob volitvah istega leta pozvan, naj gre na dopust, saj bi njegovo proslovensko delovanje lahko vplivalo na rezultate volitev. Nenaklonjenost oblasti se je stopnjevala 1926, ko je bil odstavljen kot učitelj načelnik. 1928 je dobil policijski opomin in bil še istega leta premeščen v Manoppello (Abruzzo), kjer si je zglasbenim znanjem zopet pridobil naklonjenost domačinov. 1929 mu je nadškof Frančišek Borgia Sedej priskrbel mesto profesorja glasbe na nadškofijski gimnaziji v goriškem malem semenišču, vendar je moral zaradi zapora in ponovnega policijskega opomina službo še isto leto zapustiti. Zaposlil se je v tovarni orgel Cecilija v Gorici in prispeval k njenemu uspešnemu delovanju. V oktobru 1930 ga je na Travniku v Gorici pretepla skupina šestih fašistov, tako da je v bolnišnici preživel kar tri tedne. Naslednje leto so njegov priimek z dekretom spremenili v Bertossi. 1932 se je fašistično nasilje stopnjevalo. Najprej je šest mesecev preživel zaprt v samici, sledile so nočne preiskave doma, avgusta je bil ponovno aretiran in zaprt do oktobra, nato je bil izpuščen v hišni pripor. Naslednje leto se je poročil z Ljubko Šorli. 27. decembra 1936 so ga po maši v Podgori, pri kateri je njegov zbor pel slovenske pesmi, fašisti prisilili, da je popil strojno olje, pomešano z bencinom. Zaradi zastrupitve jeter je čez poldrugi mesec umrl. Pogreb je potekal pod policijsko stražo, v najožjem krogu žalujočih, a so se ljudje spontano zbrali okrog pokopališča.
Ob poklicnem delu je Bratuž deloval tudi kot zborovodja, glasbeni pedagog in kulturni organizator. Od ustanovitve 1923 do razpustitve 1927 je vodil pevski zbor kulturnega društva Mladika v Gorici. Z njim je nastopal v Gorici, pa tudi drugod (Višarje, Mengore, Kanal, Log, Oberšljan, Benetke, Bologna). 1924 je na prošnjo prijatelja Cesarja Augusta Seghizzija nekaj časa vodil italijanski zbor v goriški stolnici. 1931 je na pogrebu nadškofa Sedeja vodil pevski zbor s 300 pevci. Precej moči je namenil tudi organizaciji kulturnega življenja. 1924 je snoval pravilnik za ustanovitev Pevske zveze za Goriško pod okriljem krščansko-socialno usmerjene Prosvetne zveze. Naslednje leto je pripravljal ustanovitev Orglarske šole in Cecilijinega društva. Konec 1929 ga je nadškof Sedej imenoval za nadzornika cerkvenih pevskih zborov. V tej funkciji je obiskoval zbore na podeželju, jih šolal, poučeval mlade organiste in orglal na slovesnostih.
Bartuževa skladateljska ustvarjalnost je bila odziv na potrebe slovenskih zborov na Primorskem. Obsega skoraj izključno zborovska dela (ena skladba za salonski orkester), pri čemer je večina skladb sakralnih (130), le nekaj je posvetnih (15). V zborovskih skladbah je nadaljeval tradicijo zborovske pesmi 19. stoletja, pri čemer se je izvajalcem in poslušalcem priljubil predvsem z mehko, spevno melodiko, naravno tekočo, iz prozodičnih značilnosti besedila izpeljano ritmiko in premišljeno uporabo sicer ne preveč drznih, a glede na kontekst zelo učinkovitih harmonskih možnosti razširjene tonalnosti. S svojimi skladbami, brezkompromisnim delovanjem za slovensko kulturo in mučeniško smrtjo je postal simbol odpora primorskih Slovencev proti fašističnemu nasilju. Po njem se od 1957 imenuje Mešani pevski zbor Lojze Bratuž, v Gorici pa je po njem od 1996 poimenovan kulturni center.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine