Novi Slovenski biografski leksikon
BRATOŽ, Remigij (vzdevek Migio), karikaturist, slikar (r. 10. 2. 1904, Pula, Hrvaška; u. 28. 10. 1977, Maribor). Oče Alojz Bratož, kavarnar, mati Amalija Bratož, r. Godina.
Osnovno šolo je obiskoval v Puli, gimnazijo v Brnu na Češkem, kamor je bila družina evakuirana 1915. V tistem času se je učil violino, klarinet, trobento in saksofon. 1918 se je vrnil v Pulo, 1920 pa je z družino emigriral v Maribor. Po odsluženju vojaškega roka 1925 je bil violinist pri salonskem orkestru, s katerim je koncertiral po kavarnah v Zagrebu, na Reki, v Novem Sadu, Osijeku, Beogradu, Dubrovniku in Biogradu. 1941 se je redno zaposlil v mariborskem gledališču, kjer je bil od 1945 do upokojitve 1964 koncertni mojster.
Prvo samostojno razstavo karikatur je priredil marca 1940 v Novem Sadu, septembra istega leta je karikature razstavljal v Mariboru. Razstava okrog 130 karikatur Mariborčanov, ki jo je priredil v Beli dvorani Sokolskega doma, je kljub njegovi začetniški negotovosti zbudila precejšnjo pozornost. Od 1945 je sodeloval na razstavah mariborskih likovnih umetnikov. Sodeloval je na mednarodnih bienalih in salonih karikature v Montrealu (1966–69, 1971) in Ljubljani (Mednarodni bienale karikature Brez besed, 1969). Bil je član Društva slovenskih upodabljajočih umetnikov. Kot karikaturist je sodeloval s časnikom Večer. 1955 je s štipendijo Sveta za prosveto in kulturo okraja Maribor študijsko potoval po Italiji.
Bil je samouk, vendar nesporen risarski talent. Pri zgodnjih karikaturah je uporabljal enakomerno tanko linijo s tušem, ki jo je poživljal z barvo. Največ uspeha so požele njegove karikature šahistov. Kot karikaturist je prvič spremljal 3. šahovsko prvenstvo v Ljubljani 1947. S karikaturami je opremil knjigo, ki jo je 1950 izdala Šahovska zveza Jugoslavije ob turnirju v Dubrovniku.
V začetku petdesetih let 20. stoletja je linijo nadomestil z lomljeno črto, katere debelina se je prilagajala značilnosti motiva. Začel je opuščati barvo in uporabljati samo rjavo tempero. Kompozicijsko dinamiko in ritem je ustvarjal s suvereno linijo ter črno-belimi ploskvami geometrijskih oblik, ki se povezujejo v lik karikirane osebnosti. Risbo je včasih dopolnjeval s kolažem. V najbolj plodnem obdobju po 1955 je karikiral osebnosti iz kulturnega in javnega življenja v Mariboru ter domače in tuje državnike. Osredotočal se je na bistvene poteze karikirancev, ki so najpogosteje upodobljeni v profilu; v enaki meri sta se mu posrečili telesna in značajska karakterizacija.
Kot slikar je v zgodnjem obdobju ustvarjal barvno zadržane realistične krajine in vedute, poznejša dela v geometrijskih oblikah in lomljenih črtah kompozicijskih shem kažejo daljne odmeve kubizma.
1964 je prejel nagrado Mariborske kulturne revije za življenjsko delo na področju slikarstva, 1966 nagrado za portretno karikaturo na mednarodni razstavi karikatur v Montrealu.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine